Zajezdnia tramwajowa przy Abrahama w Gdańsku już po remoncie

0tram1

Są nowe tramwaje – muszą być nowe warsztaty. W Gdańsku zaprezentowano zmodernizowaną zajezdnię tramwajową. Stary obiekt został przystosowany dla nowoczesnych pojazdów, których coraz więcej jeździ po Gdańsku.

Lista zmian wprowadzonych w zajezdni tramwajowej jest długa. To m.in. remont hali do przeglądów technicznych, uruchomienie nowej myjni tramwajowej czy też tokarki podtorowej, zakupiono również piasecznice oraz urządzenia pozwalające sprawdzić, w jakiej kondycji są hamulce. Większość zmian ma związek z tym, że w Gdańsku pojawiły się nowe, niskopodłogowe tramwaje. Dla pasażerów oznaczają one większą wygodę, ale dla pracowników zmiany w technologii pracy.

W praktyce oznacza to, że urządzenia, które w pojazdach starego typu znajdowały się pod podłogą, zostały w znacznej mierze przeniesione na dachy. Dlatego też w zajezdni musiały powstać np. znajdujące się ponad 2 metry nad podłogą podesty, dzięki którym pracownicy mają łatwiejszy dostęp do elektroniki czy napędów.

Nowoczesne tramwaje i rzadsze awarie, które – gdy już się przydarzą – są szybciej usuwane przekładają się na tzw. wskaźnik gotowości technicznej.

– Liczba tramwajów mogących uczestniczyć w ruchu jest obecnie znacznie większa niż przed laty. Mówiąc prościej mniej tramwajów stoi w zajezdni. Kiedyś ten wskaźnik wynosił ponad 60 proc., teraz jest bliski 100 proc., powiedział Jerzy Zgliczyński, dyrektor gdańskiego ZKM.

Jak z kolei podkreślał Maciej Lisicki, wiceprezes gdańskiego ZKM, oznacza to realne oszczędności dla miejskiej spółki.

– Można kupić mniej tramwajów, dzięki czemu nie potrzebujemy tak wielu miejsc postojowych, na brak których zresztą cierpimy. Poza tym, jeśli mamy mniej tramwajów, to są one intensywniej wykorzystywane, co również przekłada się na mniejsze koszty, powiedział Lisicki.

Koszt wszystkich prac, które przeprowadzono w zajezdni od 2010 roku to ponad 40 milionów złotych. W planach jest jeszcze wyburzenie niektórych hal magazynowych i budowa w ich miejscu zadaszonych torów przejazdowych i postojowych. ZKM chce też wyremontować kanały przeglądowe oraz pozostałe hale. Nowością będzie zakup specjalistycznego systemu do podnoszenia wagonów tramwajowych.

 

spiet/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj