Startuje nawet 8 razy na dobę. Śmigłowiec LPR „zalatany” jak nigdy

0lpr1

Już ponad pół tysiąca akcji śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Gdańsku w tym roku. W sezonie wzywany jest średnio osiem razy na dobę.

To znacznie częściej niż w ubiegłym roku. W wakacje głównie są to loty do wypadków drogowych i osób topiących się w morzu. – Teraz, kiedy jest dobra pogoda, to się szczególnie odczuwa. Więcej wylotów jest na plaże. Przypadki, w których możemy pomóc, dają więcej satysfakcji, przyznaje lekarz LPR – Piotr Wiśniewski. – Niestety czasami wylatuje się do takich sytuacji, że rodzina przyjechała na wakacje nad morze, przychodzi pierwszego dnia na plażę i ktoś się topi. Ojciec pomaga i też się topi, ratując dziecko. To są takie przypadki, które się pamięta na zawsze, dodaje lekarz.

Jak mówi ratownik medyczny Paweł Klein, pracownicy LPR muszą mieć twardą psychikę i być w 100 procentach zaangażowani w to, co robią. – W pamięci zostają przede wszystkim wyloty do małych dzieci. Sam jestem rodzicem, więc to przeżywam, ale próbujemy pracę zostawiać tutaj, nie przynosić jej do domu. W ostatnim czasie mieliśmy szczególną akcję w rejonie Mechelinek. Motolotniarz spadł na klif, trzeba było go przetransportować do centrum urazowego, mówi ratownik.

Śmigłowiec ratowniczy do najdalszych zakątków Pomorza jest w stanie dolecieć w niecałe pół godziny. W Polsce mamy 18 baz Lotniczego Pogotowia Lotniczego. Całodobowe dyżury, oprócz Gdańska, pełnią bazy w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie. W trudnej pracy ratownikom medycznym z LPR pomaga śmigłowiec Europcopter EC135. W całym kraju mamy 23 takie maszyny.

EC135 to lekki śmigłowiec wielozadaniowy, wyposażony w dwa silniki turbowałowe, produkowany przez francusko-niemiecką Eurocopter Group. Prototyp odbył pierwszy lot w pierwszej połowie 1994 roku. Eurocopter to uniwersalna maszyna do transportu pasażerskiego, przewozu VIP-ów i pracy w lotniczym ratownictwie medycznym oraz służbach publicznych. Zaprojektowany został z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych podczas budowy i eksploatacji popularnych śmigłowców Bölkow Bo 105. W miejsce konwencjonalnego, tylnego wirnika wyposażony jest w fenestron, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo lądowań w trudnych warunkach. Śmigłowiec jest dostosowany do lotów zarówno w dzień, jak i w nocy, przy złej widoczności i przy jej całkowitym braku, jedynie w oparciu o wskazania przyrządów.

ga/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj