Rok z Pendolino. Czy superpociąg zmienił polską kolej? Rzućcie okiem na te liczby

pendolino 1

Pendolino to najszybsze, najbardziej komfortowe i najbezpieczniejsze pociągi z taboru PKP Intercity. Pierwszych pasażerów przewiozły 14 grudnia 2014 roku. Nadzieje w nich pokładane były olbrzymie. Czy zostały spełnione? Przepełnione przedziały, zatłoczone korytarze i toalety, które mogły kojarzyć się ze wszystkim, ale nie ze słowem „komfort”. Taki obraz rodzimej kolei malował się w głowach części Polaków.

Receptą miała być „supermaszyna” z włoskim rodowodem. Czy po roku kursowania można powiedzieć, że skuteczną? Chyba tak.


CORAZ WIĘCEJ PASAŻERÓW

Szacuje się, że w 2015 roku PKP Intercity przewiezie 31 mln pasażerów, czyli o 5 mln więcej niż w ubiegłym roku. Pendolino przewiozły ponad 3,5 mln klientów. Na trasie Warszawa-Trójmiasto liczba pasażerów wzrosła o 180 procent. W szczytach przewozowych średnia frekwencja wynosi ponad 90 proc. Największa liczba pasażerów, jaka w ciągu jednego dnia skorzystała z przejazdu Pendolino to 1618 osób.

Przeciętnie każdej doby uruchamiano 37 połączeń, pociągi zatrzymywały się na 19 stacjach w 15 miastach. Punktualność składów była bardzo wysoka, bo wyniosła aż 96 proc.

pendolino

NOWE POŁĄCZENIA

W ciągu roku nowoczesne składy przejechały ponad 6,3 mln km na trasach pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Od 13 grudnia, czyli od momentu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy, Pendolino kursuje na kolejnych trasach: Rzeszów-Kraków Główny, Bielsko-Biała-Katowice, Gliwice-Katowice. W planach jest rozszerzenie relacji o kolejne miasta, np. o Słupsk i Kołobrzeg.

pendolino 2

PENDOLINO PRZYŚPIESZA, ALE NADAL NIE MA WI-FI

Podróżuje się szybciej, chociaż pociągi wciąż nie osiągają w pełni swoich możliwości. Mogłyby jeździć nawet 250 km/h, a rozpędza się najwyżej do 200 km/h i na wielu trasach jedzie z taką samą jak reszta pociągów. Zgodnie z obowiązującym od niedzieli rozkładem jazdy Pendolino nieco przyśpieszyło – na trasach z Warszawy do Katowic, Krakowa, Gdańska i Wrocławia o ok. 5-10 minut. Minusem Pendolino jest także brak wi-fi, które jest standardem u innych przewoźników lub w pociągach starszego typu.

CENY BILETÓW

Podróż Pendolino kosztuje od 49 zł do 229 zł, w zależności od tego, z jakim wyprzedzeniem kupuje się bilety. Obowiązuje zasada: im wcześniej, tym taniej. Po roku ceny wzrosły, ale na szczęście tylko w pierwszej klasie. Teraz 229 zł zapłacimy za podróż z Gdańska do stolicy, wcześniej było to 195 zł. W cenie biletu można jednak dostać posiłek, napoje i gazetę. PKP Intercity nie zdradza, ile zarobiło dla spółki, ale zapewnia, że obecnie Pendolino na siebie zarabia.

pendolino 3

źródło: materiały promocyjne
marz/mmt
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj