Szał na wirtualną rzeczywistość. Oculus Rift, PlayStation VR a może HTC Vive?

Rok 2016 będzie rokiem wirtualnej rzeczywistości. Nie wiadomo jeszcze jednak, czy będzie to triumf, czy porażka. O serca i pieniądze graczy walczyć będą Oculus Rift, PlayStation VR i HTC Vive.

Przedstawiamy urządzenia VR, które pojawią się w sklepach jeszcze w tym roku.

OCULUS RIFT

Projekt wystartował dzięki wsparciu kampanii crowdfundingowej (czyli z pomocą dobrowolnych dotacji fanów) w 2012 roku. Zebrano wtedy ponad 2,5 mln dolarów. Natomiast dwa lata później Facebook przejął całą firmę Oculus za kwotę kilkaset razy większą, czyli około 2 mld dolarów.

Do korzystania z gogli Oculus Rift wymagany jest komputer z systemem Windows wyposażony w odpowiednio dobrą kartą graficzną i procesor. Z tego powodu gry i większość aplikacji nie jest uruchamiana bezpośrednio na urządzeniu.

W zestawie oprócz gogli znajduje się także pad od konsoli Xbox One, kamera do śledzenia ruchów, specjalny pilot oraz dwie gry: Lucky’s Tale  EVE: Valkyrie. Do pakietu nie są dołączane specjalne kontrolery Oculus Touch, które będzie można dokupić osobno.

Premiera już 28 marca 2016 roku, jednak ze względu na wielkie zainteresowanie, zamówienia zostały wstrzymane aż do czerwca. Cena urządzenia wyniesie około 3000 zł.

HTC VIVE

Gogle HTC Vive nie tylko przenoszą gracza w świat gry, ale także wykorzystują kamery, by analizować przestrzeń, w której się aktualnie porusza. Dzięki temu urządzenie ma znacznie zwiększony zakres użyteczności i może być wykorzystywany w branży medycznej, edukacyjnej czy kosmicznej.

Projekt współtworzony jest przez firmę HTC i Valve Corporation. Do działania wymaga  oprogramowania SteamVR uruchomionego na komputerze z systemem Windows. W planach jest obecnie ponad 100 gier kompatybilnych z HTC Vive. Zapowiada się jednak na to, że wiele gier będzie współpracowało z urządzeniem z pomocą nieoficjalnych łatek i aktualizacji tworzonych przez deweloperów i samych graczy. Premiera zaplanowana została jeszcze w kwietniu, a koszt urządzenia wyniesie niecałe 4 tys. zł.



PLAYSTATION VR

Gogle przeznaczone do ścisłej współpracy z konsolą PlayStation 4. Do sterowania w grach wykorzystywany będzie standardowy kontroler DualShock 4 lub ruchowe kontrolery PlayStation Move. A jeżeli gracz podłączy do konsoli specjalną kamerę, możliwe będzie także śledzenie ruchów głowy dzięki umieszczonym na goglach diodach LED.

Możliwa będzie także gra w trybie kooperacyjnym z możliwością wyświetlania dwóch oddzielnych scen – jednej na ekranie gogli, drugiej na telewizorze.

W przypadku aplikacji, filmów i gier nie obsługujących technologii VR, możliwe będzie oglądanie lub granie w specjalnym, kinowym trybie. Gogle będą wtedy imitować odpowiednik 5-metrowego ekranu.

Firma Sony poinformowała, że w produkcji znajduje się obecnie ponad 160 gier i aplikacji przeznaczonych na PlayStation VR. Premiera w październiku 2016 roku, a planowana cena to około 1800 zł.


Jacek Granatowski/mat
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj