Mają po 130 metrów wysokości i dzięki nim do Gdańska będą mogły zawijać największe statki na świecie. Na nowym nabrzeżu terminala kontenerowego DCT stoi pięć nowych suwnic.
Widać je z niemal każdej plaży w Trójmieście. Suwnice to podstawowy element wyposażenia nowego głębokowodnego nabrzeża terminala.
OBSŁUŻĄ NAJWIĘKSZE KONTENEROWCE
Nowe suwnice są przede wszystkim większe od tych, które znajdują się na pierwszym nabrzeżu. – Są i wyższe, i szersze. Dzięki swoim gabarytom pozwalają na obsługę największych kontenerowców pływających obecnie na świecie, a nawet tych, które jeszcze do żeglugi nie weszły! Mogą obsługiwać jednostki posiadające 25 rzędów kontenerów. Oznacza to, że będziemy w stanie obsłużyć nawet największy statek bez konieczności jego obracania – mówi Grzegorz Pawłowski, dyrektor do spraw prawnych i korporacyjnych w DCT Gdańsk.
Suwnice są tak wysokie, że według prawa lotniczego mogą stanowić przeszkodę dla samolotów, dlatego ich górne elementy pomalowane są na kolor biało-czerwony.
DWUKROTNIE WIĘKSZA PRZEPUSTOWOŚĆ
Od wtorku DCT ma już pozwolenie na użytkowanie nowego nabrzeża, jego oficjalne otwarcie zaplanowano na październik. Nabrzeże pozwoli dwukrotnie zwiększyć przepustowość terminala DCT Gdańsk. Przewiduje się obsługę około trzech milionów kontenerów rocznie.
Maciej Bąk/mili