To prawdopodobnie najstarsze torowisko na Pomorzu. Będzie zabytkiem… lub trafi na złom

f55555555

Bocznica kolejowa z 1877 roku może trafić do rejestru zabytków. Chodzi o część torowiska na stacji w Kępicach. Członkowie Słupskiej Powiatowej Kolei Drezynowej odkryli, że szyny będące częścią czynnej wciąż infrastruktury kolejowej pochodzą z roku 1877. To data ich produkcji w hutach w Dortmundzie. Linia kolejowa do Kępic powstała rok później. Może to oznaczać, że szyny są w tym miejscu używane od 139 lat.

BOCZNICA TRAFI NA ZŁOM?

– Chcemy, by konserwator zabytków objął opiekę nad tą częścią linii. PKP planuje remont linii 405 i boimy się, że przy okazji bocznica zostanie rozebrana i trafi na złom. Zgłaszaliśmy to już kolejarzom, ale ich zainteresowanie tą sprawą jest, delikatnie mówiąc, mizerne – mówi Tomasz Ciżmowski ze Słupskiej Powiatowej Kolei Drezynowej.

.
Bocznica wykorzystywana do rozładunku drewna czy sprzętu rolniczego ma około kilometra długości. – Część jest mocno zarośnięta trawą i trudno odczytać oznaczenia szyn. Na pewno na odcinku około stu metrów znalazłem oznaczenia wskazujące na datę produkcji. To szyny typu szóstego wykorzystywane w dziewiętnastym wieku na potrzeby bocznic kolejowych i linii o mniejszym natężeniu ruchu – dodaje Ciżmowski.

POTENCJAŁ NA ATRAKCJĘ TURYSTYCZNĄ

– Naszym zdaniem szkoda byłoby zniszczyć taki zabytek. Nawet jeśli PKP nie są tym zainteresowane to mogą przecież przekazać bocznicę samorządowi lub jakieś organizacji. Warto to wyeksponować i zrobić z tego atrakcje turystyczną – dodaje Piotr Kawałek z SPKD.

Drezyniarze od lat dbają o nieczynną linię kolejową 212. To trasa stycznia do linii 405. Sami ją remontują, modernizują i czasami wożą turystów przepiękną trasą, która dla PKP jest całkowicie zbędna. Co więcej od lat jest ona wymieniana na liście linii do rozbiórki. To w sumie kilkanaście kilometrów linii od Korzybia w kierunku Bytowa. Trasa jest podzielona mniej więcej na pół przez „działalność” złomiarzy. Linią od strony Bytowa zajmuje się Bytowska Kolej Drezynowa. Ostatni raz pociąg osobowy w ramach regularnych kursów przejechał tą linią w roku 1992.

Przemysław Woś/amo
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj