Gdynia będzie miała nowe autobusy. Już za kilka dni [ZDJĘCIA]

Osiem z dwunastu solarisów urbino 12 i 18 przyjechało nad morze prosto z poznańskiej fabryki. 1 stycznia sześć 12-metrowych solarisów pojawi się na linii S łączącej Pustki Cisowskie ze Śródmieściem i Sopotem, a dwa przegubowe pojazdy obsłużą linię Z Żukowo-Gdynia.

Autobusy zakupiło konsorcjum firm Meteor z Jaworzna oraz Irex-1 i Irex-3 ze Świętochłowic, które wygrało przetarg na obsługę dwóch z najdłuższych gdyńskich tras autobusowych. Operator wozić będzie pasażerów na liniach S i Z przez kolejnych 10 lat.

INNOWACJE DLA GDYNIAN

Dwa z nowych solariów urbino mają już za sobą pokazowy kurs. Punktualnie o godzinie 10:00 w czwartek ruszyły sprzed Urzędu Miasta Gdyni w stronę Bulwaru Nadmorskiego. W oficjalnej inauguracji uczestniczyli wiceprezydent miasta Michał Guć, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdyni Olgierd Wyszomirski, dyrektor gdyńskiego oddziału firmy Meteor-Irex Marzena Biała oraz dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach Rafał Zajas.

– Jestem pewien, że te wozy, pachnące jeszcze nowością, w których pojawiają się liczne innowacje wychodzące naprzeciw potrzebom pasażerów, będą dobrze służyły gdynianom i mieszkańcom metropolii – mówi wiceprezydent Michał Guć.

Nowością w gdyńskiej komunikacji miejskiej jest wyposażenie ośmiu fabrycznie nowych pojazdów w bardzo bogatą informacje pasażerską. Oprócz wyświetlaczy podsufitowych prezentujących przystanek bieżący i sześciu kolejnych pojawią się w nich także elektroniczne tablice boczne prezentujące całą trasę linii – tzw. koraliki. Wszystkie pojazdy zostały też wyposażone w ładowarki USB i duży tylny zewnętrzny wyświetlacz. Prezentuje on – oprócz numeru linii – także przystanek docelowy.

– Otwieramy drogę do tego, aby kolejne autobusy wprowadzane do naszej sieci też były tak bogato wyposażone – komentował profesor Olgierd Wyszomirski.

ZMIANA OPERATORÓW

W komunikacji autobusowej organizowanej przez ZKM w Gdyni, w skali całej sieci komunikacyjnej obejmującej siedem miast i gmin, około 25 proc. przejazdów wykonują przewoźnicy prywatni kontraktowani na podstawie przetargów nieograniczonych. Nowy operator zastąpi na najdłuższych gdyńskich trasach spółki Przewozy Autobusowe „Gryf” oraz Pomorską Komunikację Samochodową Gdynia. Ta druga firma (wcześniej jako PKS Wejherowo) obsługiwała wybrane zadania na linii S od 1 kwietnia 2009 r.

Początkowo eksploatowane były tam autobusy Mercedes O405N w barwach niebieskich, szarych, białych itp., a później wprowadzone zostały fabrycznie nowe mercedesy citaro. Spółka Przewozy Autobusowe „Gryf” obsługiwała linię Z od początku jej funkcjonowania, czyli od 30 czerwca 1996 r. Początkowo na tej trasie eksploatowany był autobus marki Ikarus 260. Obecnie „Zetka” jest obsługiwana przez sześć wozów, w większości przegubowych.

1 stycznia 2017 r. ZKM pożegna jeszcze jednego operatora operatora – PKS Gdańsk. Obecnie firma ta eksploatuje jeden autobus na linii R. Co ciekawe, od 2 stycznia wspomniany pojazd o numerze inwentarzowym 7290 wprowadzony zostanie przez firmę PA „Gryf” do obsługi linii 181 w dni powszednie.

KFP/amo

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj