Więcej jednokierunkowych ulic, zakaz wjazdu na teren Głównego Miasta samochodów ciężarowych, autobusy typu Hop on, Hop off, które wozić będą turystów w sezonie – Gdańsk ma kilka pomysłów na uporządkowanie i uatrakcyjnienie Śródmieścia.
Zamiast meleksów – pojawić się mają autobusy Hop on, Hop off, którymi aktualnie zwiedzamy Barcelonę, Berlin czy Paryż. Gdańsk chce uatrakcyjnić ofertę turystyczną i stawia właśnie na taki środek transportu w samym centrum.
ZWIEDZANIE INNE NIŻ DOTYCHCZAS
Nowe autobusy mają być czerwone, z otwieranym automatycznie dachem, przyjazne niepełnosprawnym i na tyle zgrabne, by mogły poruszać się po wąskich uliczkach Śródmieścia. – Autokary turystyczne zatrzymywać się będą przy największych atrakcjach turystycznych w Śródmieściu. Każdy, kto będzie chciał się nim przejechać, korzystać będzie z elektronicznej karty (biletu) ważnej 24 godziny. W tym czasie z autobusu korzystać będzie można dowolną liczbę razy, wysiadając i wsiadając kiedy się chce. Każdy otrzyma słuchawki i będzie mógł korzystać z elektronicznego przewodnika zamontowanego przy siedzeniach. Przewodnik będzie w siedmiu językach – opowiada Łukasz Wysocki z Gdańskiej Organizacji Turystycznej.
W Polsce działają już komercyjne autobusy tego typu, jednak nigdzie właścicielem nie jest miasto. – W środę ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na zakup trzech autobusów. Mam nadzieję, że już w tym sezonie autobusy pojawią się na ulicach Śródmieścia – dodaje.
Start i meta linii autobusowej Hop on, Hop off znajdować się będzie na Targu Węglowym. Autobusy kursować będą co 30 minut od 1 maja do 31 października. 24-godzinny bilet kosztować ma 45 złotych. Jednocześnie z tej części miasta całkowicie znikną meleksy.
JEDNOKIERUNKOWE ULICE
Czekają nas też spore zmiany w ruchu drogowym na terenie Starego i Głównego Miasta w Gdańsku. Zarząd Dróg i Zieleni chce wprowadzać więcej ulic jednokierunkowych i rozprawić się z dużymi samochodami dostawczymi, które wjeżdżają w wąskie uliczki Śródmieścia.
– Jednokierunkowe staną się ulice: Świętojańska, Straganiarska i Tandeta – mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ. – To taki mini pilotażowy program dla obszaru całego Głównego Miasta, żeby zorientować się, jak na niego zareagują kierowcy i jak to wpłynie na czas zaopatrzenia lokali. Oczekujemy więcej miejsca dla pieszych przy jednoczesnym zapewnieniu takiej samej liczby miejsc do parkowania.
Na obszarze między Podwalem Staromiejskim a Podwalem Przedmiejskim obowiązywać będzie też zakaz wjazdu ciężarówek.
PRZESTRZEŃ DLA SPACEROWICZÓW
Oprócz tego pojawi się też więcej deptaków. – Ulica Stągiewna od zeszłego roku w dużej części jest już deptakiem. Będziemy się starali ten stan rzeczy utrzymać, oczywiście z poszanowaniem interesów podmiotów gospodarczych, które tam działają. Jednocześnie w przyszłych latach będziemy rozszerzać przestrzenie wyłączone z ruchu. Czeka nas rewaloryzacja ul. Św. Ducha. Zniknie stąd asfalt, pojawi się kostka brukowa, znikną też wysokie krawężniki. W kolejnym roku planujemy też remont ul. Szerokiej – mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Jakie jeszcze zmiany czekają Śródmieście Gdańska? Zapraszamy do wysłuchania reportażu Eweliny Potockiej:
mili