Sopot walczy ze skutkami nadmiernego spożywania alkoholu przez imprezowiczów. Poprawić sytuację ma nie tylko postulowane przez Komendanta Miejskiego Policji ograniczenie działania klubów do godziny 3 w nocy. W Urzędzie Miasta odbyło się w środę szkolenie „Odpowiedzialna sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych” skierowane do pracowników lokali i sklepów.
Co może zrobić zwykły barman, by sytuacja w mieście uległa poprawie? – Po pierwsze może zawsze powiedzieć, że chyba już wystarczy. Po drugie, uświadomić klientowi, że wypicie kolejnego drinka może być poważne w skutkach. I oczywiście, według prawa, osobom nietrzeźwym w Polsce nie można sprzedawać alkoholu. Jeśli widać, że ktoś jest naprawdę nietrzeźwy, wzrasta w nim agresja i może stwarzać problemy, sprzedawca ma prawo odmówić sprzedaży – odpowiada Szymon Glonek, przedstawiciel kampanii „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie”.
SPRZEDAWCY BOJĄ SIĘ AGRESYWNYCH KLIENTÓW
Ekspert został zapytany o to, czy barmanom i ekspedientom brakuje asertywności. – W pewnych sytuacjach każdemu z nas brakuje asertywności. Ale też na szkoleniach rozmawialiśmy ze sprzedawcami, którzy powiedzieli, że czasem się boją, bo do sklepów czy lokali wchodzą też ludzie agresywni, nieprzewidywalni. Dlatego w czasie szkoleń uczymy, jak sprzedawcy powinni zareagować. Jak spokojnie, zgodnie z prawem, powinni sprzedawać alkohol.
Fot. Radio Gdańsk/puch
W SZKOLENIU WZIĘŁO UDZIAŁ PONAD 40 OSÓB
Zdaniem Małgorzaty Pobłockiej, Głównego Specjalisty ds. Profilaktyki Uzależnień w Urzędzie Miasta Sopotu, sprzedawcy będą mogli przekazać klientom wiedzę, co może uchronić tych ostatnich przed skutkami nieodpowiedzialnego zachowania.
Niestety, frekwencja w czasie pierwszej tury szkolenia była znikoma. Na warsztatach o godzinie 10 pojawiło się zaledwie kilku przedstawicieli sklepów sprzedających alkohol. Pracownicy klubów, restauracji i przybyli większą grupą – 30 osób. Ogółem w szkoleniu wzięło udział ponad 40 osób. Byli wśród nich pracownicy klubów Sfinks, Atelier, Ego, Mewa Towarzyska itp.
Szkolenia w Sopocie to część ogólnopolskiej kampanii „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie” zainicjowanej przez Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Więcej informacji na temat kampanii „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie” >>> TUTAJ.
Puch