Największy prom hybrydowy powstaje w Gdyni. Jednostka budowana jest w stoczni Crist S.A. i do eksploatacji oddana zostanie w połowie 2019 roku. Color Hybrid, bo taką nazwę będzie miał prom, budowany jest dla Color Line, jednego z największych armatorów w Norwegii. Hybrydowa jednostka będzie miała 160 metrów długości, ponad 27 metrów szerokości i jednorazowo na pokład będzie mogła zabrać 2 tysiące pasażerów i 500 pojazdów osobowych.
CIĘCIE STALI
– Właśnie rozpoczęliśmy tzw. proces cięcia stali, czyli budowę konstrukcji promu. Na tę chwilę, bo trudno wyrokować, jak sytuacja będzie wyglądała za dwa lata, to największy prom hybrydowy świata – mówi Tomasz Wrzask ze stoczni Crist.
`
Fot. materiały stoczni Crist
20 MINUT
Prom kursować będzie na trasie Sandefjord – Stromstad, a więc pomiędzy Norwegią i Szwecją i zastąpi na tym połączeniu dwa razy mniejszą jednostkę Bohus. Podróż pomiędzy portami trwać będzie raptem 20 minut. Tak krótki czas umożliwią parametry i wyposażenie promu zapewniające wysoką manewrowość oraz wydajny układ napędowy.
– Jednostka w naszej stoczni wybudowana zostanie w około 75 procentach. Wówczas trafi do norweskiej stoczni Ulstein, gdzie zrealizowane zostaną prace wykończeniowe – dodaje Tomasz Wrzask.
Marcin Lange/mar