Modernizacja linii kolejowej Ustka-Szczecinek. Samorządy chcą inwestycji, urząd marszałkowski na „chłodno”

Samorządy chcą dodatkowych inwestycji na modernizowanej linii 405 – Ustka-Szczecinek. Wiąże się z tym wydatek nawet 12 milionów złotych.

Samorządy Słupska, Ustki i Kępic złożyły w sumie trzy wnioski. Jeden dotyczy budowy nowego wiaduktu w Kępicach i ta propozycja już uzyskała zgodę kolei. Zamiast modernizacji starego mostu, zostanie zbudowany nowy, większy i szerszy, żeby usprawnić ruchu kolejowy, samochodowy, pieszy oraz rowerowy.

DODATKOWE DWA PRZYSTANKI

Dwa kolejne wnioski dotyczą przeniesienia planów zbudowania nowego przystanku Ustka Zachód na lokalizację w porcie oraz zbudowania dodatkowego, drugiego przystanku w Strefie Ekonomicznej w Słupsku.

– Naszym zdaniem plany inwestycyjne w strefie ekonomicznej w pełni uzasadniają budowę drugiego przystanku. Pierwszy jest już zatwierdzony, będzie zlokalizowany pomiędzy Inkubatorem Technologicznym i aquaparkiem, drugi miałby stanąć na wysokości ulicy Handlowej. Odległość pomiędzy postojami pociągów wyniosłaby około 1,5 km. Przy zapowiadanym przez PKP zamknięciu przejazdu kolejowego przy Handlowej, to ma sens. Po drugie kilka firm kończy tam budowę dużych zakładów. Będzie pracować w nich kilka tysięcy osób. To idealny moment, aby skłonić mieszkańców do korzystania z kolei – mówi wiceprezydent Słupska Marek Biernacki.

PRZEKONAĆ PODRÓŻNYCH DO KOLEI

Modernizacja linii kolejowej 405 jest współfinansowana przez Unię Europejską. Krzysztof Czopek, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego podkreśla, że każda dodatkowa inwestycja musi mieć racjonalne uzasadnienie.

– Musimy pamiętać, że każdy przystanek spowalnia ruch na linii kolejowej, a zasadność lokalizacji zależy przede wszystkim od potoków podróżnych. Z drugiej strony trzeba mieć na uwadze, że modernizacja linii kolejowej to dopiero część projektu. Linia musi być obsługiwana przez nowoczesny tabor, aby skłonić pasażerów do korzystania z usług. Wiem, że samorządy lokalne mają różne oczekiwania inwestycyjne, ale musimy patrzeć na sprawę z punktu widzenia całości regionu – dodaje.

W sumie dodatkowe zmiany związane z przebudową infrastruktury kolejowej mają kosztować 12 milionów złotych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie odpowiedziała na wnioski samorządów.

Modernizacja linii kolejowej 405 ma w sumie kosztować około dwustu milionów złotych. Prace zakończą się w roku 2019.

Przemysław Woś/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj