Będą lepsze podróże między Tczewem a Czerskiem i Chojnicami? „Zrobiliśmy pierwszy, solidny krok”

kolej mapa

Dobre informacje dla mieszkańców południa Pomorza. Jest umowa na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla sześciu linii kolejowych w rejonie Tczewa, Wierzchucina i Chojnic.

Kolejarze chcą sprawdzić możliwości usprawnienia ruchu na ponad 220 km linii, na których znajduje się 26 stacji i przystanków. Włodzimierz Żmuda z zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe wyjaśnia, że chodzi o odcinki: Chojnice – Tczew (nr 203), Wierzchucin – Chojnice (nr 208), Chojnice – Człuchów (nr 210). Projekt obejmuje także krótsze około dwukilometrowe odcinki linii Śliwice – Bąk (nr 215), Lipowa Tucholska – Szlachta (nr 743) i Lipowa Tucholska – Szlachta Zachód (nr 744). – To jest pierwszy, solidny krok, by zdefiniować czy robić projekt i w jakim wariancie. Czy na przykład budować drugi tor albo łącznicę – podkreśla wiceprezes do spraw infrastruktury i rozwoju.

NOWA LINIA?

Studium ma wykazać także, czy warto zbudować nową, siedmiokilometrową linię z Człuchowa do Wierzchowa Człuchowskiego. – Człuchów jest generatorem ruchu pasażerskiego, ale jest omijany przez pociągi. Jeśli szynobus z Wierzchowa pojedzie nową linią do Człuchowa, to zabierze pasażerów z trzech ośrodków i wtedy przewoźnik najprawdopodobniej uruchomi pojazd nie co dwie godziny, ale co godzinę. To lepsze dla mieszkańców całego węzła chojnickiego, którzy zyskają krótszy czas dojazdu dzięki modernizacji całej linii – mówi Włodzimierz Żmuda. Warto zaznaczyć, że byłaby to jedna z niewielu nowo wybudowanych po II wojnie światowej linii kolejowych w Polsce – obok PKM.

– To byłby impuls rozwojowy – zauważa wojewoda pomorski Dariusz Drelich. – Te dodatkowe kilometry będą bardzo odczuwalne w codziennym funkcjonowaniu. Trzeba na nowo uruchamiać, unowocześniać, ale też budować nowe linie – mówi.

 

Źródło: materiały prasowe

Warte prawie 5 milionów złotych prace firma TPF ma wykonać do II kwartału 2019 roku. Dalsze projekty i budowa to już kolejna perspektywa unijna – po 2021 roku.

ALTERNATYWA Z BYDGOSZCZY

Trwają już prace projektowe na trasie z Bydgoszczy przez Kościerzynę do portu w Gdyni. To miałaby być alternatywa dla linii z Bydgoszczy przez Tczew do Trójmiasta. Pociągi osobowe i towarowe po dwutorowej i zelektryfikowanej linii mają pojechać w 2023 roku.

Ważne inwestycje kolejowe na Pomorzu pochłoną w najbliższych latach ponad 6 miliardów złotych.

Więcej w materiale naszego dziennikarza:  

 

Sebastian Kwiatkowski/mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj