Duża inwestycja na Stogach. Nowe torowisko, przystanki, chodniki, ścieżki rowerowe i publiczne toalety

O konieczności modernizacji nawierzchni tramwajowej na Stogach było głośno już na początku tej kadencji Rady Miasta. Jednak prace zaczęły się od Przeróbki, gdzie przebudowano dwutorową linię tramwajową oraz pętlę. Teraz pora na Stogi, ostatnią dzielnicę, do której nie dojeżdżają nowoczesne tramwaje. Najpierw jednak mieszkańcy muszą się uzbroić w cierpliwość. Plaża na gdańskich Stogach jest uważana za jedną z najbardziej atrakcyjnych w Trójmieście, ale dojazd transportem publicznym nie zachęca do jej odwiedzenia. Obecny stan techniczny torowiska biegnącego od pętli Przeróbka do stacji Stogi Plaża jest dramatyczny. Uniemożliwia przejazdy nowoczesnym składom. W zamian mamy do dyspozycji pojazdy nieprzyjazne starszym mieszkańcom dzielnicy. 

O 40 MLN WIĘCEJ

Początkowo władze miasta chciały na ten cel przeznaczyć 70,6 mln złotych, jednak oferty zgłoszone w przetargu znacznie przekraczały tę sumę. Łącznie zgłosiło się ośmiu wykonawców, proponowane przez nich kwoty, plasowały się między 110 a 152 mln złotych. Władze Gdańska po przeanalizowaniu dokumentacji oferentów, zdecydowały się na powiększenie puli środków. Ostatecznie torowisko na Stogach wybuduje konsorcjum, którego liderem jest spółka Aldesa Construcciones Polska. Wykonawca swoje prace wycenił na 110,6 mln złotych, ale zanim firmy rozpoczną pracę budowlane, projekt musi przejść kilka etapów formalnych.

Po uprawomocnieniu wyboru wykonawcy, sprawą zajmie się Urząd Zamówień Publicznych, który podda kontroli dokumenty przetargowe. Nie wiadomo ile to potrwa, podobną kontrolę przeszła niedawno inwestycja nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urząd Zamówień Publicznych sprawdzał dokumenty prawie cztery miesiące. Dopiero po jej zakończeniu będzie można podpisać umowę na realizację robót. Planowany czas zakończenia prac jest przewidywany na połowę przyszłego roku.

SZEROKA MODERNIZACJA

Przebudowa nie obejmie jedynie torowisk i trakcji, zakres inwestycji jest naprawdę długi. Pod szynami powstanie system odwodnienia. Przystanki zostaną przebudowane razem ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Wykonawca wybuduje dwa budynki socjalne, w jednym z nich powstaną toalety publiczne. Pojawią się nowe meble miejskie, stojaki rowerowe, wiata rowerowa oraz stacja naprawy jednośladów. Modernizacji doczeka się również oświetlenie oraz sygnalizacja świetlna. Prace mają oprawić ogólną organizację ruchu.

Inwestycja podzielona została na trzy odcinki:

1. ul. Budzysza, od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby (włącznie);
2. ul. Stryjewskiego, od skrzyżowania z ul. Skiby (bez skrzyżowania) do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą (włącznie) oraz pętla „Pasanil”;
3. od skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą do końca linii tramwajowej, łącznie z pętlą „Stogi Plaża”.

mimi

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj