Powstanie przejście naziemne przez Wały Jagiellońskie na wysokości Bramy Wyżynnej. Ułatwi dotarcie do przystanków tramwajowych oraz autobusowych i przemieszczanie się pomiędzy Głównym Miastem a powstającym Forum Gdańsk. Prace projektowe i inwestycyjne potrwają około 12 miesięcy, więc piesi będą mogli z niego skorzystać w drugim kwartale 2019 r.
– Podjęliśmy decyzję, aby przywrócić ruch pieszy na poziomie ulicy i stworzyć alternatywę dla tunelu pod jezdnią, który został wybudowany w latach 70-tych ubiegłego wieku. Jak wiadomo, każda decyzja generuje wydatki, dlatego też zleciliśmy Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni zrobienie analiz i określenie wpływu przejścia na ruch samochodowy i tramwajowy. Na ich podstawie oraz rekomendowanych rozwiązań, dziś mogę potwierdzić, że to przejście powstanie – deklaruje prezydent Paweł Adamowicz.
CZTERY PROPOZYCJE
We wrześniu ubiegłego roku zostały przedstawione cztery propozycje stworzenia przejścia, w tym jedna rekomendowana. W oparciu o ten właśnie wariant przeprowadzone zostały analizy, dotyczące wpływu wyznaczenia przejścia dla pieszych w rejonie Bramy Wyżynnej na ruch drogowy w rejonie Śródmieścia. Analizie poddano zarówno prognozowane warunki ruchu dla pojazdów oraz pieszych, ale również inne czynniki, mające istotne znaczenie takie jak: geometria układu drogowego, pochylenie jezdni, a nawet czynniki atmosferyczne.
– Powstanie tego przejścia jest elementem szerszego procesu, zarówno jeśli chodzi o ulice Główne Miasta, jak i wokół. W tym roku będą realizowane i projektowane przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim. Zmiany również zachodzą na Wałach Jagiellońskich i Hucisku, gdzie kilka lat temu również powstało przejście dla pieszych – wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
NIE WPŁYNIE NA RUCH SAMOCHODÓW
W miejscu, gdzie ma powstać przejście, w ciągu doby przejeżdża obecnie ok. 65 tys. pojazdów. Inżynier ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni Tomasz Wawrzonek podkreślił, że, opracowując koncepcję budowy nowego przejścia, założono dwa podstawowe kryteria: bezpośrednie dotarcie z niego do przystanków tramwajowych oraz utrzymanie istniejącego rozwiązania tj. zatrzymywanie się na tych przystankach dwóch składów tramwajów jednocześnie.
– Założyliśmy, że podział światła na nowym przejściu dla pojazdów będzie taki: od 23 do 25 sekund światła czerwonego oraz 115-117 sekund światła zielonego. Oznacza to przepustowość dla aut na poziomie ok 3300 pojazdów na godzinę. W naszej ocenie nie ma więc zagrożenia, że to nowe przejście w jakiś znaczący sposób wpłynie na utrudnienie ruchu samochodów na tym odcinku – zapewnił Wawrzonek.
PRACE W TOKU
Analizy wykazały również, że musi zostać zachowana koordynacja pomiędzy nową sygnalizacją, a sygnalizacją na Węźle Hucisko. Uwzględniając wszystkie wnioski skorygowano koncepcję rekomendowaną we wrześniu i w nowej wersji zostanie skierowana do dalszego opracowania w stadium projektu budowlanego. Projektowanie potrwa minimum 6 miesięcy, zaś realizacja kolejne ok. 3-4 miesiące.
Z inicjatywą uruchomienia przejścia dla pieszych wyszedł klub Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska. Koszt prac projektowych jest szacowany na 100 tys. zł, zaś prac inwestycyjnych 800-900 tys. zł.
oprac. mk/PAP