Komputer spisujący muzykę, a może bursztyn w formie leku? Znamy zwycięzcę Gdyńskiego Biznesplanu

Leczniczy bursztyn bałtycki, fermentowana herbata i aplikacja zapisująca muzykę w postaci nut. To trzy najlepsze pomysły w tegorocznej edycji Gdyńskiego Biznesplanu.

Laureatem został Igor Kaczmarczyk za projekt Sukcynolab, czyli antybakteryjne ekstrakty z bursztynu. Proponowanym produktem firmy będzie gama aktywnych surowców kosmetycznych lub farmaceutycznych – w szczególności przeciwko antybiotykoodpornym szczepom bakteryjnym – produkowanych z bursztynu bałtyckiego dzięki opracowanej w Amber Laboratories technologii.

LUDOWY LEK NA WSZYSTKO

– W wiedzy ludowej bursztyn od zawsze funkcjonuje jako lek na wszystko. W literaturze naukowej na ten temat jednak nie można znaleźć czegokolwiek. Postanowiłem zająć się tym tematem i badania, które prowadzę już od kilku lat, potwierdzają, przynajmniej na poziomie laboratoryjnym, że są tam substancje, które zabijają bakterie. Dotyczy to jednak tylko bursztynu bałtyckiego – tłumaczy Igor Kaczmarczyk, który za zwycięstwo otrzymał 30 tysięcy złotych oraz pakiet nagród ułatwiających start w biznesie.

LET ME NOTE WYRÓŻNIONE

Pierwsze wyróżnienie trafiło do Pawła Zbornego i Mateusza Kaźmierczaka, autorów aplikacji Let Me Note. To rozwiązanie do analizy i przetwarzania dźwięku. Za pomocą aplikacji można przerabiać utwory muzyczne na zapis nutowy komputerowo, z dokładnością do 99 procent, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów, jakie generowałoby opracowywanie nut przez ludzi.

ZDROWOTNA KOMBUCHA

Wyróżniony został też biznesplan Mariusza Jakubowskiego, który dotyczy kombuchy, bezalkoholowego napoju na bazie herbaty powstającego w procesie fermentacji przy udziale bakterii i drożdży. Proces ten trwa od 7 do 20 dni. Słodki napar herbaty zamienia się w tym czasie w kwaskowaty, orzeźwiający, lekko owocowy i musujący napój o bardzo dobrych właściwościach zdrowotnych.

NOWA FORMUŁA KONKURSU

W tym roku Gdyński Biznesplan zorganizowano w nowej formule. Po raz pierwszy przeznaczony był wyłącznie dla studentów.

– Mieliśmy obawy, czy zmiana nie wpłynie negatywnie na liczbę uczestników i jakość biznesplanów – przyznaje Katarzyna Spychała, wiceprezydent Gdyni. – Okazało się jednak, że tak się stało i na pewno w takiej samej formule odbywać się będą kolejne edycje konkursu – dodaje.

W Gdyńskim Biznesplanie wzięło udział prawie ćwierć tysiąca studentów. Do finału zakwalifikowała się najlepsza dziesiątka.

Marcin Lange

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj