Ministerstwo: Budowa przekopu Mierzei Wiślanej jeszcze pod koniec tego roku. „Wielkie możliwości rozwojowe”

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ma rozpocząć się w ostatnim kwartale 2018 roku. Jak poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, wówczas mają zakończyć się konsultacje w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i okres lęgowy ptaków.

Do 30 września Urząd Morski w Gdyni musi uzupełnić informacje w dokumentacji dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej. Wyjaśnienia mają dotyczyć m.in. budowy samego obiektu oraz wpływu inwestycji na obszary chronione. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie prowadzi postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przekopu Mierzei Wiślanej. 

BRAKUJE KONKRETÓW

Jak poinformowało w poniedziałek biuro prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, nie ma jeszcze konkretnego harmonogramu prac i konkretnego terminu rozpoczęcia budowy kanału. Jednak – jak zapewnili pracownicy resortu – na pewno będzie to ostatni kwartał 2018 roku.

MAJĄ CZAS DO KOŃCA WRZEŚNIA

Urząd Morski w Gdyni musi do 30 września uzupełnić przede wszystkim wyjaśnienia informacji związane z rozwiązaniami technicznymi i technologicznymi budowy samego obiektu i jego funkcjonowania, a także sposobu wykonania prac budowlanych. Inwestor został także wezwany do uzupełnienia informacji dotyczącej sposobu oddziaływania na środowisko, przede wszystkim na ptaki będące przedmiotem ochrony w obszarze Natura 2000. Urząd Morski w Gdyni został zobowiązany również do wyjaśnienia informacji dotyczącej działań minimalizujących oddziaływanie na środowisko inwestycji.

NOWE MOŻLIWOŚCI ROZWOJU

Podczas lipcowego spotkania z mieszkańcami w Ostródzie minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk przekonywał, że kanał przez Mierzeję ma kolosalne znaczenie dla Polski, a w szczególności dla Warmii i Mazur. – Budowa nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym da wielkie możliwości rozwojowe dla regionu i portu w Elblągu – mówił wówczas minister Gróbarczyk. – Nie jest też prawdą, że że port w Elblągu będzie konkurencją dla portów w Gdańsku czy w Gdyni. Ma być portem nie tylko wspomagającym, ale też alternatywnym dla tych przedsiębiorców, których nie stać na korzystanie z dużych portów – dodał podczas spotkania z mieszkańcami.

KLUCZOWA INWESTYCJA

Według rządu, przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Jednocześnie ten projekt jest realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych i przyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego.

PONAD 1 KM

Przekop przez Mierzeję Wiślaną to jeden z głównych projektów rządu PiS. Ma powstać w miejscowości Nowy Świat i będzie liczyć ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 m i szerokości 20 m.

PAP/mkul

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj