Nowe szkoły, przedszkola, remonty, modernizacje, klasy z językiem chińskim oraz hiszpańskim, a także tutor, czyli osobisty opiekun ucznia. Pomorskie szkoły czekają na uczniów. Pierwszy dzwonek zabrzmi dla nich już 3 września. Sprawdziliśmy, jak placówki na Pomorzu przygotowane są na przyjęcie nowych oraz „starych” uczniów.
TCZEW
Ponad 350 tys. złotych wydał w tym roku tczewski ratusz na niezbędne remonty w szkołach podstawowych. Łazienki i klasy dostosowano do potrzeb najmłodszych uczniów. Wyremontowano też sale gimnastyczne.
– Część remontów wymusiła na nas reforma oświaty. Prace zaczęliśmy już w zeszłym roku, a kończyliśmy w tym. To tak drobne sprawy, jak chociażby regulacja wysokości sanitariatów, malowanie sal, montaż dodatkowego oświetlenia – mówi wiceprezydent Tczewa, Adam Burczyk. – Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia nowego roku szkolnego – zapewnia.
NAJWIĘKSZA INWESTYCJA OD 35 LAT
Największe zmiany można dostrzec w szkole podstawowej nr 4 na Suchostrzygach. Budynek przeszedł termomodernizację. Został ocieplony, wymieniono w nim ogrzewanie i instalację elektryczną. – To największa inwestycja w ponad 35-letniej historii placówki. Liczymy, że przyniesie spore oszczędności w opłatach za prąd i ogrzewanie – mówi dyrektor Tomasz Szulc.
Termomodernizacja szkoły podstawowej nr 4 kosztowała ponad 4 mln złotych i była rozłożona na dwa lata. Trwają już odbiory zakończonych prac. We wrześniu naukę w placówce rozpocznie 820 uczniów.
SŁUPSK
– Zakończymy w sierpniu wszystkie prace wewnątrz budynków. Niestety część robót zewnętrznych, głównie termomodernizacyjnych, będzie prowadzona jeszcze po rozpoczęciu roku szkolnego, ale będą one tak zabezpieczone, by nie nie zagrażać uczniom i pracownikom – dodaje wiceprezydent.
NOWE BOISKO, DACH I REMONTY
Między innymi szkoła podstawowa numer 9 przy ulicy Małachowskiego zyska za 450 tysięcy nowe boisko, a Zespół Szkół Ekonomicznych nowy dach za pół miliona złotych. Szkoła podstawowa numer 11 to z kolei remont sali gimnastycznej, stropu, toalet, dachu, sal dydaktycznych ogrodzenia oraz boiska. Wyremontowane zostaną przedszkola przy ulicach Wiatracznej i Zamkowej.
Przedszkole przy ulicy Witosa – nr 31 – tu trwa remont chodników oraz drogi przeciwpożarowej za 200 tysięcy złotych. Remontowane są również elewacja oraz dach szkoły podstawowej numer 8 przy ulicy Grottgera za 200 tysięcy złotych. W szkole podstawowej numer 10 remont objął toalety, szatnie i chodniki. Drugie liceum ogólnokształcące przy ulicy Mickiewicza to remont elewacji za 350 tysięcy złotych, a zespół szkół budowlanych zyska nowe boisko za 360 tysięcy złotych.
NOWE PRZEDSZKOLA I SZKOŁA METROPOLITALNA
W tym roku szkolnym na edukacyjnej mapie Gdańska pojawią się dwa nowe przedszkola: na Lawendowym Wzgórzu oraz na ul. Kolorowej. Prawie 300 uczniów z Gdańska rozpocznie też naukę w nowej szkole metropolitalnej, która powstała na Kowalach.
Wśród szkół, oferujących rozszerzona ofertę językową z takich języków, jak angielski, niemiecki i hiszpański pojawi się szkoła podstawowa z klasą chińską. Do tej pory języka chińskiego mogli uczyć się uczniowie pięciu szkół. Od 3 września uczniowie klasy pierwszej w Szkole Podstawowej nr 76 na gdańskim Przymorzu będą poznawać język i kulturę Chin. Języka mandaryńskiego uczyć się będzie 25 dzieci. – Jesteśmy przygotowani. Mamy już podręczniki polsko-chińskie i specjalne karty obrazkowe podpisane fonetycznie i po chińsku – mówi dyrektorka szkoły Iwona Kozłowska.
– W tym roku szkolnym uporządkowaliśmy również ofertę językową i sportową w gdańskich placówkach edukacyjnych. Chcieliśmy, aby rodzice, wybierając szkołę dla swojego dziecka, mieli jasną informację, w której szkole dziecko może rozwijać swoje zdolności językowe, a w której sportowe. Teraz to wszystko jest jasno określone – podkreśla Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej.
Nowy rok szkolny przyniesie też ułatwienia w komunikacji na linii rodzice-szkoła. To dzięki nowym funkcjonalnościom w Gdańskiej Platformie Edukacyjnej oraz ujednoliceniu stron www, oraz adresów mailowych gdańskich placówek edukacyjnych.
– Trzy szkoły zmieniają swoją lokalizację. III LO zostaje przeniesione do budynku po Gimnazjum nr 9. Trzeba tam dostosować pomieszczenia do nowych wymagań. Przygotowywana jest pracownia chemiczna wraz z laboratorium. Z kolei Zespół Szkół Zawodowych przeniesiony zostanie do budynku Gimnazjum nr 2. Tak modernizowane były sale na pracownie nauki zawodu. Podobnie z Centrum Kształcenia Zawodowego, które trafiło do Gimnazjum nr 6 – wyjaśnia rzecznik prezydenta Elbląga Joanna Urbaniak.
Dodatkowo w 8 placówkach oświatowych prowadzone są prace, związane z usuwaniem szkód po ubiegłorocznej powodzi, jaka nawiedziła centrum miasta. Jesienią wylała, przepływająca przez miasto, rzeka Kumiela. Wojewoda przekazał na usuwanie szkód 1,5 miliona złotych.
SOPOT
Miasto zapewnia, że szkoły są po bieżących remontach, gotowe do zajęć dydaktycznych i opiekuńczych. Na każdym poziomie kształcenia, w zależności od potrzeb, zapewniono dodatkowe godziny zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych z przedmiotów humanistycznych, przyrodniczo-matematycznych, j. obcego i zajęć z wychowania fizycznego. Jednocześnie dla uczniów, wymagających kształcenia specjalnego, zapewniono wsparcie w zakresie zajęć wyrównawczych i opiekuńczych. Rocznie Miasto na ten cel przeznacza ok. 1 mln zł – informuje urząd miasta.
NAUKA Z OPIEKUNEM
W szkołach ponadpodstawowych, w formie pilotażu, ma zostać realizowany będzie tutoring, którego istotą jest skupienie się na integralnym, tzn. obejmującym wiedzę, umiejętności, rozwoju ucznia. Odbywa się to poprzez przydzielenie uczniowi opiekuna, czyli tutora. Taki nauczyciel ma za zadanie inspirować i wspierać młodego człowieka w procesie nauczania. Planuje się, że w proponowanej innowacji weźmie udział ok. 15 uprawnionych nauczycieli, którzy obejmą tutoringiem 30-45 uczniów.
Ponadto we wszystkich sopockich szkołach kontynuowany ma być program Indywidualni.pl. Jest to nowoczesne i innowacyjne narzędzie edukacyjne, ukierunkowane na personalizację kształcenia uczniów, czyli na indywidualizację procesu nauczania. Indywidualni.pl ma pomagać nauczycielowi w identyfikacji i rozwoju potencjału mocnych stron oraz predyspozycji uczniów i jednocześnie oferować i wskazywać najbardziej skuteczne metody i techniki nauczania.
W tym roku na doposażenie pracowni przedmiotowych w szkołach podstawowych przeznaczono 120 tys. złotych. W ramach kontynuowanej współpracy z trójmiejskimi uczelniami (PG, UG, ASP, GUM) w sopockich liceach ogólnokształcących akademiccy nauczyciele prowadzić będą dodatkowe zajęcia i wykłady z m.in. aksonometrii, nauki rysunku, historii sztuki, podstaw prawa, medycyny, chemii i biologii.
– Mimo iż do rozpoczęcia roku szkolnego pozostało kilka dni, drobne remonty jeszcze trwają. Prace są prowadzone między innymi w miejskich szkołach – mówi Justyna Muryn z człuchowskiego Ratusza.
– W budynku przy ulicy Szkolnej została wyremontowana czytelnia. Została wymieniona tam podłoga, wymalowano ściany i położono nowe przewody elektryczne i internetowe. W budynku przy ulicy Średniej będzie przeprowadzony remont stołówki szkolnej, który obejmie wymianę drzwi i podłóg – dodaje urzędniczka.
Remont kończy się także w Przedszkolu Miejskim. Jedynym utrudnieniem w pierwszych tygodniach września będzie kłopotliwy dojazd do tej placówki. Z powodu budowy kanalizacji deszczowej, droga do przedszkola została zamknięta dla ruchu samochodowego.
CHOJNICE
Chodzi o Szkołę Podstawową numer 3 przy ulicy Dworcowej. Placówka jest rozbudowywana o dodatkowe skrzydło. Do tego powstaje tam winda dla niepełnosprawnych, nowe instalacje elektryczne, toalety, a cały obiekt będzie jeszcze ocieplany. Remonty potrwają do końca grudnia. – Zrobimy wszystko, aby w szkole i wokół niej było bezpiecznie – mówi Grzegorz Czarnowski, dyrektor wydziału edukacji w Urzędzie Miejskim w Chojnicach.
„ZAGWARANTOWAĆ BEZPIECZEŃSTWO”
– Na większości terenu wszystko będzie uporządkowane. Natomiast wokół budynku będą jeszcze prowadzone prace. Wiadomo, że szkoła będzie musiała bardziej czujnie postępować i trzeba będzie zaangażować wszystkich pracowników i nauczycieli, i administrację do tego, żeby zagwarantować bezpieczeństwo dzieci – dodaje Czarnowski.
Ze względu na ogrom prac był nawet pomysł, aby w tej placówce przesunąć o kilkanaście dni rozpoczęcie roku szkolnego. Ostatecznie zdecydowano, że lekcje odbywać się będą mimo trwającego remontu. W pozostałych placówkach w Chojnicach prace już się zakończyły. We wszystkich szkołach miejskich łącznie, naukę od września rozpocznie 4 tysiące uczniów.
PRUSZCZ GDAŃSKI
– W pierwszym etapie chcemy wybudować boisko wielofunkcyjne, bieżnię i skocznię, co pozwoli zaspokoić lekkoatletyczne potrzeby szkoły. Mam też nadzieję, że w przyszłym roku uda się wybudować pełnowymiarowe boisko ze sztuczną trawą – mówi wójt Magdalena Kołodziejczak.
DUŻE PROJEKTY
W samym Pruszczu Gdańskim latem najwięcej zmieniło się w „czwórce”. Wyremontowano tak hol i przedsionek. Ale również w Pruszczu latem przygotowywano się do większej inwestycji.
– W szkole nr 4 przygotowujemy się do kompleksowej wymiany oświetlenia. To część dużego projektu energetycznego, który możemy obserwować np. w powiatowych szkołach w Pruszczu. Celem są oczywiście oszczędności na energii elektrycznej – mówi rzecznik Urzędu Miasta Bartosz Gondek.
Warto zaznaczyć, że w Pruszczu cały czas trwają też poszukiwania nauczycieli przedmiotów ścisłych, takich jak matematyka czy fizyka.
GDYNIA
Innowacyjną pracownię będą mieli przyszli kolejarze. – Przy Zespole Szkół Ekologiczno-Transportowych powstaje pawilon kolejowy. Będzie tam zwrotnica, system do nauki dla przyszłych kolejarzy. To jest związane z kierunkiem kolejowym, prowadzonym w tej szkole. Pod koniec miesiąca przyjedzie poligon kolejowy. To taka makieta kolejowa. Trochę wygląda jak zabawka dla fanów kolei, ale z drugiej strony zabawka, na której naniesione są rozwiązania, które normalnie funkcjonują w przestrzeni kolejowej – zapowiada wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz.
WSZYSTKO BĘDZIE NA CZAS
Remonty w gdyńskich placówkach będą kosztowały w tym roku prawie 60 milionów złotych. Wszystkie szkoły mają być gotowe na czas. – Wszystko ma być uprzątnięte, nie mamy sygnału, abyśmy mieli z czymś nie zdążyć. Gdyby się okazało, że jest jakiś problem, to zawsze mamy plan B, polegający na otwarciu albo części budynku, albo korzystaniu z innej szkoły. Dziś jednak nie mam sygnału, żeby gdzieś był jakiś problem – zapewnia Bartoszewicz.
Od tego roku miasto chce też dopłacać do miejsc w prywatnych żłobkach. Na najbliższej sierpniowej sesji, radni będą decydowali o przyznaniu środków na ten cel. Potrzeba około ćwierć miliona złotych. Takie rozwiązanie powinno zmniejszyć listę oczekujących na miejsce w gdyńskich żłobkach. – Chcemy skorzystać z zapisu ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech i wykupywać miejsca w żłobkach niepublicznych. Chcemy stworzyć ofertę dla żłobków niepublicznych, które mogłyby przystąpić do konkursu i na przykład zapewnić ilość miejsc w określonych dzielnicach. To spowodowałoby, że mieszkańcy konkretnej dzielnicy mają żłobek nie w sąsiedniej dzielnicy albo innej części miasta, ale bardzo blisko – wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.
Konkurs dla żłobków niepublicznych ma być ogłoszony we wrześniu. Pierwsze miejsca mają być dostępne jeszcze w tym roku.
TRUDNA SYTUACJA NA RYNKU BUDOWLANYM
Zdaniem burmistrza Malborka przyczyną opóźnień jest trudna sytuacja na rynku budowlanym i problemy ze znalezieniem podwykonawców. – We wszystkich szkołach 3 września rozpoczną się zajęcia – zapewnia jednak Marek Charzewski. – W niektórych miejscach będą jeszcze prowadzone prace, ale nie będą one utrudniać nauki – mówi.
– Sytuacja nie wygląda najlepiej, ale będziemy musieli sobie z tym jakoś poradzić. Nasze boisko też jest w remoncie. Mamy klasy sportowe i nie wiem jak będą odbywały się zajęcia z wychowania fizycznego – dodaje dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 Beata Kacprowicz.
NAJWAŻNIEJSZA KWESTIA
Według ratusza najważniejszą kwestią jest oddanie do użytku nowego bloku dydaktycznego przy Szkole Podstawowej nr 3. Musi to nastąpić do końca września, by miasto zdążyło złożyć wniosek o dofinansowanie wyposażenia nowej części szkoły. Nie wiadomo ile wyniesie opóźnienie w budowie sali gimnastycznej. Urzędnicy rozważają zerwanie umowy z obecnym wykonawcą i wyłonienie nowej firmy w przetargu.
PRZEDSZKOLA
Na przyjęcie dzieci nie będą też gotowe dwa publiczne przedszkola: nr 5 oraz nr 8. Do końca września potrwają generalne remonty budynków. W związku z przedłużającymi się pracami przez miesiąc zajęcia dla dzieci z przedszkola nr 5 będą odbywać się w Szkole Podstawowej nr 9. Z kolei przedszkolaki z „ósemki” będą korzystać z gościnności Szkoły Podstawowej nr 1 i schroniska młodzieżowego przy ulicy Żeromskiego.