W porcie odbyły się specjalne ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze. Ich celem było opracowanie instrukcji bezpiecznego tankowania statków skroplonym gazem ziemnym. Port w Gdyni jako pierwszy w Polsce będzie przystosowany do tego typu usług.
W gdyńskim porcie odbyły się ćwiczenia, których celem jest sprawdzenie bezpieczeństwa i rozwiązań technicznych dla bunkrowania, czyli tankowania statków skroplonym gazem ziemnym LNG. Na tej podstawie opracowana zostanie pierwsza w Polsce technologiczna instrukcja bunkrowania statków, która wyznaczy standardy bezpieczeństwa w tym obszarze.
PIERWSZY PORT W POLSCE
– To historyczny moment – mówił prezes Zarządu Morskiego Portu w Gdyni, Adam Meller. – Dzisiejsze badania staną się materiałem do zbudowania instrukcji bezpiecznego bunkrowania statków gazem LNG w gdyńskim porcie. Chcemy być pierwszym portem w Polsce, w którym będzie możliwość bunkrowania tego paliwa, a jednoczenie jednym z nielicznych w basenie Morza Bałtyckiego. Statki, które już dziś wpływają do naszego portu, przystosowane są do napędu płynnym gazem, a wiemy, że plany budowy podobnych statków są dosyć szerokie. Chcemy w pełni obsługiwać wszystkie statki. Nie chcemy, żeby te jednostki musiały szukać innych miejsc do tego typu operacji – mówił Adam Meller.
Jednocześnie wiąże się to z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa. Ćwiczeniami kierowali specjaliści z Ratowniczej Stacji Górnictwa Otworowego PGNiG, którzy zajmują się tego typu działaniami, związanymi z płynnym gazem ziemnym od 18 lat.
Fot. Radio Gdańsk / Jacek Klejment
– Podobne szkolenia przeprowadzamy przede wszystkim z jednostkami pożarniczymi. To oni najczęściej jako pierwsi przyjeżdżają na miejsce ewentualnych wypadków. Po otwarciu gazoportu w Świnoujściu staliśmy się państwem, które dynamicznie będzie rozwijało to paliwo w naszym kraju, jak i za granicą. Wyszliśmy z założenia, że jako jednostka PGNiG musimy mieć doświadczenie również w tej materii i szkolić ludzi, którzy ewentualnie będą brali udział w akcjach ratowniczych. Musimy ich przeszkolić, jak bezpiecznie przechowywać, eksploatować, ale i zapanować nad tym płynnym gazem – mówił Ireneusz Walczak, dyrektor Ratowniczej Stacji Górnictwa Otworowego PGNiG
PGNiG Odział RSGO – jako czwarta jednostka ratownicza na świecie i pierwsza w Polsce zapoczątkowała szkolenia z zakresu bezpiecznego prowadzenia prac przy usuwaniu awarii instalacji i pożarów LNG. Port w Gdyni będzie pierwszym polskim portem, w którym będzie można tankować statki napędzane LNG
Fot. Radio Gdańsk / Jacek Klejment
LNG – UNIWERSALNE PALIWO
LNG to gaz ziemny w ciekłym stanie skupienia, uzyskany dzięki schłodzeniu go do temperatury ok. – 162 stopni. Podczas skraplania zmniejsza swoją objętość ponad 600 razy, zwiększając tym samym gęstość energetyczną. Jest to obecnie jedno z najbardziej ekologicznych paliw o szerokich możliwościach wykorzystania. Gaz ziemny LNG może być stosowany między innymi w przemyśle, transporcie drogowym, a także żegludze.
Jacek Klejment