Prezydent Paweł Adamowicz chce rozbudowy internatów, by przyciągać pracowników do Gdańska. Jolanta Banach komentuje

Przyciąganie nowych mieszkańców i polepszanie jakości życia w mieście – to główne pomysły prezydenta Pawła Adamowicza na rozwój przedsiębiorczości w Gdańsku.

Swoje pomysły prezydent przedstawił po spotkaniu z przedsiębiorcami i rzemieślnikami przed siedzibą Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw. – Są potrzebni nowi mieszkańcy Gdańska, potrzebujemy nowych pracowników. Problemem jest brak rąk do pracy. Trzeba ściągać tu młodych ludzi do nauki zawodu nie tylko z województwa pomorskiego. Biorę bardzo poważnie pod uwagę rozbudowę bursy gdańskiej i internatów. Jest możliwość, że ci młodzi ludzie zostaną w Gdańsku na stałe. Pomorskie Szkoły Rzemiosł szkolą rzemieślników we współpracy z cechem. Rady pedagogiczne wsłuchują się w potrzeby programowe zgłaszane przez przedsiębiorców.

 

MADE IN GDAŃSK

Prezydent chce stawiać na promocję produktów gdańskich. Gdańskie Centrum Talentów to miejsce, gdzie można sprawdzić predyspozycje zawodowe, a firmy mogą lepiej zarządzać pracownikami, bo lepiej znają ich potencjał. Rozwój gdańskich firm to ich ekspansja na nowe rynki, także zagraniczne. Temu służy doradztwo, pomoc w nawiązywaniu współpracy, organizowanie i finansowanie udziału w targach, ułatwianie dostępu do finansowania inwestycji.

– Wśród naszych zadań jest także dokończenie budowy gdańskiej marki. Niech „made in Gdańsk” oznacza kreatywność, solidność, odwagę, wysoką jakość. To bardzo poważne zadanie dla miasta, gdańskich firm, ale także wszystkich mieszkańców – podkreślił Paweł Adamowicz.

– Na bieżąco szkolimy pracowników w odpowiedzi na zapotrzebowanie gdańskich firm: jako pierwsi w Polsce szkolimy na konkretne zamówienie pracodawców dlatego każdy, kto kończy szkolenie znajduje zatrudnienie, a w Gdańsku nie ma praktycznie bezrobocia – powiedziała wiceprezydent Aleksandra Dulkiewicz.

– To szkolnictwo zawodowe i techniczne. Połowa klas ponadpodstawowych w Gdańsku to właśnie klasy w szkołach zawodowych i technicznych. To wzorcowa proporcja dla dużego miasta. Ale najważniejsze jest to, że wszystkie klasy w tych szkołach prowadzone są w ścisłej współpracy z gdańskimi firmami: ustalanie programu, staże i praktyki a na koniec propozycje zatrudnienia. To wszystko z gdańskimi przedsiębiorstwami i dla gdańskich przedsiębiorstw – powiedział Marcin Nowicki, szef programowy i koordynujący przygotowanie 50 celów Adamowicza.

„ZDUMIENIE I NIEDOWIERZANIE”

O komentarz do planów rozbudowy Bursy Gdańskiej poprosiliśmy jej dyrektor oraz liderkę ruchu społecznego Lepszy Gdańsk, Jolantę Banach. Poniżej całe oświadczenie byłej dyrektor Bursy Gdańskiej:

Zdumienie i niedowierzanie budzi fakt, iż dopiero kampania wyborcza zmotywowała Prezydenta Pawła Adamowicza do złożenia deklaracji w sprawie zabezpieczenia wystarczającej liczby miejsc w Bursie Gdańskiej dla uczniów spoza naszego miasta.

Zdumienie jest tym większe, że właśnie z końcem roku szkolnego 2017/2018 zlikwidowano 127 miejsc Bursy, mieszczących się w Zespole Szkół Łączności i przenosząc tymczasowo młodzież do schroniska.

W 2016 r. w ramach umowy na dofinansowanie ze środków unijnych projektu „Gdańsk Miastem Zawodowców” – władze Miasta postanowiły przekształcić pokoje mieszkalne wychowanków na pracownie dla Zespołu Szkół Łączności.

Od tego momentu rozumiejąc potrzeby rozwoju Szkoły, jako dyrektor Bursy do 31.08.2018 r., wielokrotnie (co jest udokumentowane) zwracałam się do Wydziału Rozwoju Społecznego o zabezpieczenie nowej lokalizacji, sama wskazywałam obiekty po likwidowanych gimnazjach, przekonywałam, że rośnie zapotrzebowanie na miejsca w bursie, właśnie w związku z rozwojem gdańskiego szkolnictwa zawodowego. Bezskutecznie. Odpowiadano, że zwalniane obiekty oświatowe są już zagospodarowane. Nie odpowiadano na prośby rodziców wychowanków o spotkanie.

W roku szkolnym 2018/2019 zabrakło miejsca dla przeszło 80 uczniów przyjętych do gdańskich szkół. Przeżyli dramat. Biorąc pod uwagę długość cyklu prac budowlanych i adaptacyjnych (przetarg na dokumentację, przygotowanie dokumentacji, przetarg na wykonawcę, prace remontowe i/lub budowlane) na pewno w przyszłym roku „podwójnego rocznika”.

Dlatego nie do zaakceptowania są wyborcze obietnice władzy samorządowej w sprawie, którą będąc za jej załatwienie odpowiedzialną, lekceważyła, ignorując uczniów i rodziców.

5 z 50 CELÓW ADAMOWICZA skierowanych do przedsiębiorców

NAJLEPSZE WARUNKI DO ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

– Szkoły zawodowe i technika kształcą w zawodach potrzebnych gdańskim przedsiębiorcom

Kształcenie modułowe – czyli nie czekamy na zmiany programów przez ministerstwo, tylko szybko reagujemy na potrzeby firm dodając do programów pakiety specjalistycznych kwalifikacji

Każda klasa w szkole zawodowej i technikum objęta patronatem gdańskich firm, które współtworzą program nauczania zawodu i zapewniają praktyki zawodowe

– Każda firma może skorzystać z zamawianych szkoleń w Gdańskim Urzędzie Pracy

Gdański Urząd Pracy prowadzi szkolenia i kursy zawodowe w ścisłej współpracy i na zamówienie gdańskich firm, dzięki czemu każda osoba kończąca takie szkolenie znajduje zatrudnienie

Gdańskie Centrum Talentów pomaga firmom rozpoznawać i zarządzać talentami pracowników i kandydatów do pracy

– Ekspansja gdańskich firm oraz przyciąganie i obsługa najlepszych inwestorów z całego świata

Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego wspiera wchodzenie gdańskich firm na nowe rynki krajowe i zagraniczne, pomaga w szukaniu kooperantów i klientów, finansowaniu inwestycji, organizuje misje gospodarcze i targi

Przyciągamy i wspieramy na każdym etapie inwestycji najlepszych inwestorów z całego świata, możliwie silnie kooperujących z naszym gdańskim biznesem, tworząc w Gdańsku silną, zróżnicowaną i nowoczesną gospodarkę

– Wszechstronnie wspieramy w rozwoju istniejące gdańskie firmy oraz start-upy

Gdański Starter wspiera rozwój firm poprzez m.in.: warsztaty kreatywne, szkolenia biznesowe, doradztwo, coaching, spotkania pozwalające na wymianę doświadczeń

Wspieramy gdańskie firmy w procesie sukcesji, czyli zmian pokoleniowych

– Partnerstwo z biznesem dla rozwoju Gdańska

Wzmocnienie udziału gdańskich przedsiębiorców we współdecydowaniu o rozwoju Gdańska: rady konsultacyjne przy prezydencie, cykliczne spotkania informacyjne, badania opinii.

Współtworzenie gdańskich marek produktów i usług – „made in Gdańsk” jako synonim kreatywności i solidności

Rozszerzenie społecznej odpowiedzialności biznesu – silne zakorzenienie gdańskich przedsiębiorstw w życie lokalne

Rafał Mrowicki

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj