Komunikacyjna rewolucja w Bytowie. Miasto dostało dofinansowanie na przebudowę dworca kolejowego i jego okolic. Całość ma kosztować 23 miliony złotych, z czego 7 milionów to wkład własny samorządu. Miasto otwiera sobie kolejne drzwi do przywrócenia połączenia kolejowego Bytów – Gdańsk.
Bytów uzyskał dofinansowanie na projekt przebudowy dworca wraz z przesunięciem peronów i modernizacją głównego budynku. Do tego powstaną parkingi dla 200 samochodów, zatoczki autobusowe, parkingi rowerowe i postój dla taksówek. W budynku dworca powstanie punkt informacji turystycznej, punkty gastronomiczne i świetlica. Czasu jest bardzo mało, bo całość ma być gotowa już w 2020 roku.
DARMOWA KOMUNIKACJA MIEJSKA
W dofinansowaniu na przebudowę dworca uwzględniono przeznaczenie środków na zakup trzech autobusów do bezpłatnej komunikacji miejskiej.
– Uwzględniliśmy utworzenie dwóch linii autobusowych, miejskich, które z bardzo dużą częstotliwością będą kursowały po mieście. Są to linie łączące osiedla mieszkalne z osiedlami przemysłowo-handlowymi oraz cmentarzem, który jest na drugim końcu miasta – mówi Ryszard Sylka.
POŁĄCZENIE KOLEJOWE BYTÓW – GDAŃSK
Burmistrz Bytowa przyznaje, że przyznane dofinansowanie otwiera wiele nowych możliwości komunikacyjnych. – Przede wszystkim, to jeden z wielu ważnych kroków do zrobienia na drodze do reaktywacji połączenia Bytów – Gdańsk – mówi Ryszard Sylka. Kolejne to rewitalizacja linii nr 212, czyli połączenia Bytów – Lipusz, które tylko według wstępnych szacunków może kosztować nawet 120 milionów złotych. Gmina przejęła tę trasę w użytkowanie. Największym problemem są zbyt ostre zakręty, które uniemożliwiają wprowadzenie taboru poruszającego się w granicach 120 km/h. Stąd bardzo kosztowne prace, ale samorząd ma już gotową dokumentację techniczną.
Równolegle Urząd Marszałkowski ogłosił konkurs na zaprojektowanie linii kolejowej 211 z Lipusza do Kościerzyny, łącznie z budową nowego dworca w Lipuszu. Konkurs na przygotowanie studium wykonalności wygrały PKP PLK. Dokumentacja ma być gotowa w przyszłym roku. Wtedy władze Bytowa rozpoczną szukanie środków na rewitalizację linii.
– W 2016 roku rząd w krajowym programie inwestycji kolejowych wpisał na listę rezerwową rewitalizację linii Lipusz – Bytów. Także wszystkie działania, które możliwe były do zrobienia, staraliśmy się zrobić – dodaje burmistrz Bytowa.
Paweł Drożdż/mm