Nowe sygnalizatory i modernizacja już istniejących, a do tego 20 nowych pętli indukcyjnych. Piesi, kierowcy, a także rowerzyści mają poczuć się bezpieczniej na gdańskich ulicach. Zmiany będą odczuwalne w kilkunastu lokalizacjach.
– Modernizujemy sygnalizację świetlną w trzynastu miejscach. W niektórych dostawiamy nowe sygnalizatory. Oprócz tego pojawi się 20 pętli indukcyjnych, które służą do wykrywania zbliżającego się pojazdu. Pętle wykorzystywane są też do wydłużenia sygnału zielonego i zliczania pojazdów. W rezultacie, ich zadaniem będzie upłynnienie ruchu – wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
NOWA SYGNALIZACJA W NOWYM PORCIE
Dodatkowo w Nowym Porcie, na ul. Wyzwolenia, pojawi się sygnalizacja, która stale wyświetla sygnał zielony dla pieszych, a zielone światło dla pojazdów nastąpi na podstawie wzbudzenia z pętli indukcji. Podobna sygnalizacja działa od kilku lat przy ul. Subisława na Żabiance. Pieszy ma pierwszeństwo i nie musi wciskać przycisku oczekując na zielone światło. Takie rozwiązanie sprawdza się tam, gdzie ruch pieszy stanowi główny potok ruchu, a ruch samochodowy jest mniejszy.
ZDANIA PODZIELONE
Mieszkańcy w rozmowie z Radiem Gdańsk przyznają, że czują się jako piesi w Gdańsku bezpiecznie, ale zdania na temat tego, czy piesi powinni mieć pierwszeństwo przed pojazdem, mają podzielone.
– Moim zdaniem, jak kierowca podjeżdża autem do pasów i widzi, że pieszy stoi, to powinien dalej móc jechać, żeby nie powstrzymywać ruchu. Ale tam, gdzie są światła, to w wielu miejscach powinno dłużej świecić się zielone dla pieszych – zauważa jeden z rozmówców. Drugi dodaje, że wiele zależy od tego, jakie jest przejście i układ ulicy. – Sam jestem kierowcą, ale za dużo jest w niektórych miejscach uprawnień dla pieszych, co tamuje ruch – dodaje.
MUSZĄ UWAŻAĆ
Jeśli chodzi o policyjne statystyki, to wykroczenia i wypadki z udziałem pieszych utrzymują się raczej na tym samym poziomie od kilku lat. To znak, że kierowcy i piesi stale muszą uważać, nawet jeśli jedni i drudzy mają zielone światło.
– Co roku 30 procent wszystkich zdarzeń, do jakich dochodzi na terenie Gdańska, dotyczy pieszych. Z kolei połowa z nich ma miejsce na przejściach dla pieszych, a w jednej trzeciej przypadków sprawcami są sami poszkodowani, czyli piesi, którzy zawsze w takich sytuacjach są na straconej pozycji – mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Do najczęstszych grzechów pieszych należy: wchodzenie na przejście przy czerwonym świetle, nagłe wtargnięcie na jezdnie wprost pod koła jadącego pojazdu, czy przekraczanie jezdni w niedozwolonym miejscu. Do potrąceń często dochodzi też w wyniku nieustąpienia przez kierowcę pieszemu pierwszeństwa podczas skrętów.
Posłuchaj materiału:
Modernizacja sygnalizacji obejmie ulice:
Chłopska – Kołobrzeska: montaż dodatkowego sygnalizatora nad jezdnią,
Jana z Kolna – Nowomiejska: likwidacja sygnalizatora, montaż dodatkowych pętli indukcyjnych,
Jaśkowa Dolina – Na Wzgórzu: montaż dodatkowych pętli indukcyjnych w celu wzbudzania sygnalizacji dla pojazdów jednośladowych wyjeżdżających z ulicy podporządkowanej,
Jaśkowa Dolina – Rakoczego: montaż dodatkowego sygnalizatora na niskim maszcie,
Kartuska – Kościelna: montaż pętli indukcyjnej dla jednośladów,
Pętla Siedlce: montaż sygnalizatorów ostrzegawczych na istniejących masztach sygnalizacyjnych,
Polanki – Bażyńskiego: montaż pętli indukcyjnych dla jednośladów,
Słowackiego – Budowlanych, Budowlanych – Jesienna: montaż pętli indukcyjnych dla jednośladów,
Warszawska – Piotrkowska: montaż dodatkowego sygnalizatora,
Rakoczego – Potokowa: montaż pętli indukcyjnych dla jednośladów,
Do Studzienki – Fiszera: utworzenie przejścia dla pieszych na zachodnim wlocie ul. Do Studzienki (na pozostałych wlotach zostały utworzone),
Smoluchowskiego – Dębinki: montaż dodatkowych sygnalizatory dla rowerzystów z uwagi na utworzenie kontra pasa rowerowego w ciągu ul. Smoluchowskiego,
Wyzwolenia – przejście dla pieszych: zmiana programu na tzw. PELIKAN, tj. sygnalizacja, która stale wyświetla sygnał zielony dla pieszych, a zielone dla pojazdów następuje na podstawie wzbudzenia z pętli indukcyjnych.
Aleksandra Nietopiel/mkul