Minister Gróbarczyk spotka się z marszałkiem Strukiem w sprawie Mierzei Wiślanej. „Mam nadzieję na kompromis”

W środę minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk podczas spotkania z marszałkiem woj. pomorskiego będzie rozmawiał na temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

PRZECIWKO BUDOWIE

Samorząd woj. pomorskiego jest przeciwny budowie kanału. Marszałek województwa Mieczysław Struk, przedstawiając argumenty przeciwko budowie drogi wodnej, wskazuje między innymi: ignorowanie zdania mieszkańców, zaniżony koszt inwestycji i znaczne zagrożenie dla środowiska i obszarów chronionych. Podnosi, że budowa zagrozi nie tylko bardzo cennym obszarom chronionym w sieci Natura 2000, ale również negatywnie wpłynie na cały ekosystem Zalewu Wiślanego.

IGNOROWANI W DYSKUSJI

Marszałek Struk cieszy się, iż dojdzie do spotkania, bo samorząd był ignorowany w dyskusji. Jak mówi rzecznik pomorskiego urzędu marszałkowskiego Michał Piotrowski „nasze argumenty i obawy są przemilczane, albo sprowadzane do stwierdzeń, że „działamy w interesie Rosji””. Marszałek ma nadzieję, że uda się mu przedstawić wszystkie merytoryczne argumenty oraz że minister Gróbarczyk się do nich odniesie.

PROPOZYCJA KOMPROMISU

Minister zaproponował spotkanie konsultacyjne, podczas którego obie strony mogłyby przedstawić argumenty, swoje zdanie i ewentualnie przedyskutować i dojść do kompromisu. – Pan minister będzie prezentował strategiczne aspekty inwestycji, czyli argumenty, związane z bezpieczeństwem państwa, rozwojem żeglugi i rozwojem portu w Elblągu. Mam nadzieję, że marszałek też podejdzie do sprawy konstruktywnie i będzie można dojść do kompromisu – wyjaśnił dyrektor biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Michał Kania.

Jak zapowiada Resort Gospodarki morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł. i będzie finansowana w całości z budżetu państwa. ++

PAP/AZ

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj