Święta w liczbach: ile wydajemy na prezenty, gdzie ich szukamy i czy wolimy gotować, czy korzystać z cateringu?

W niemal trzech czwartych polskich rodzin Święty Mikołaj przyniesie podarki wszystkim domownikom, co czternasta osoba nie dostanie nic, a w reszcie domów zostaną obdarowane tylko dzieci. Cena prezentów będzie wyższa niż w roku ubiegłym – wynika z badania „Zwyczaje i wydatki świąteczne Polaków”. Wyczekiwany przez wielu moment rozpakowywania podarunków jest oszacowany średnio na 170 zł w przypadku dziecka i 130 zł w przypadku dorosłego. „Oznacza to, że materialna wartość prezentów będzie wyższa odpowiednio o 15 zł i 10 zł w porównaniu do roku 2017” – wskazano w badaniu zrealizowanym na zlecenie BIG InfoMonitor.

W niemal jednej trzeciej rodzin ustala się wcześniej widełki, w których powinny zmieścić się ceny upominków, ale z roku na rok coraz chętniej przekraczamy założone plany wydatkowe. W stosunku do ubiegłego roku odsetek osób, twierdzących, że mieszczą się w wyznaczonych na prezenty ramach finansowych, zmalał z 27 proc. do 24 proc.

KUPUJEMY W INTERNECIE
 

Po prezenty dla najbliższych wybierzemy się głównie do sklepów stacjonarnych, choć wśród osób młodych coraz popularniejsze są zakupy w internecie – wskazali autorzy badania. Charakterystyczne dla osób poniżej 35 roku życia jest również kupowanie prezentów „na ostatnią chwilę”. Polacy w ponad dwóch trzecich deklarują ochocze korzystanie ze świątecznych ofert specjalnych i promocji.

Pod choinką na większość z nas będą czekały prezenty praktyczne – dwie trzecie badanych deklaruje, że to główne kryterium, którym kieruje się podczas zakupów. Ponad połowa (61 proc.) chce, aby świąteczny podarunek był dla obdarowanych zaskoczeniem i miłą niespodzianką.

GOTUJEMY SAMI
 

Na wigilijnym stole postawimy głównie potrawy przyrządzone samodzielnie. Przygotowywanie potraw to, jak wynika z badania, część celebracji, która nie tylko sprawia przyjemność, ale pozwala uniknąć dodatkowych kosztów, związanych z zamawianiem cateringu.

Dania gotowe kupuje natomiast co czwarty badany, a w największych miastach – co trzeci. Najczęściej są to pierogi i uszka oraz gotowe mięsa i wędliny (odpowiednio 73 i 65 proc.). Po pomoc firm cateringowych sięgnie w Wigilię 3 proc. ankietowanych (w przypadku dostawy części potraw), a 2 proc. – zamówi wszystko.  

TAK  NAKAZUJE TRADYCJA
 

Według badania Polacy coraz częściej podkreślają „komercyjny charakter nadchodzących świąt”. Takie postrzeganie Bożego Narodzenia znalazło się na czwartym miejscu wśród ośmiu skojarzeń, związanych z celebracją narodzin Chrystusa – (62 proc. wskazań). Skomercjalizowane czy nie, święta są jednak lubiane: 77 proc. ceni sobie ich atmosferę, a 71 proc. lubi je obchodzić.

Dla niemal połowy są one przeżyciem duchowym i religijnym – odpowiedziało tak 47 proc. badanych, o 3 pkt proc. więcej niż w zeszłym roku. Przybyło też deklarujących, że obchodzą święta wyłącznie dlatego, że tak nakazuje tradycja (29 proc. wobec 27 proc. przed rokiem). Ale Boże Narodzenie to dla Polaków przede wszystkim okazja do spotkania z rodziną – uważa tak 81 proc. badanych. Odsetek rodaków doceniających świąteczny czas w gronie najbliższych wzrósł  w porównaniu z minionym rokiem o 3 pkt proc. Większość z nas chce świętować Boże Narodzenie w domu, a wyjazd do hotelu lub pensjonatu w tym czasie deklaruje mniej niż jeden na stu badanych.

Badanie „Zwyczaje i wydatki świąteczne Polaków” przeprowadził Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor. Zrealizowano je w drugiej połowie listopada 2018 na próbie 1004 Polaków w wieku 25-65 lat, metodą CAWI.

PAP/mk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj