Czy można zwrócić niechciany prezent? Według prawa, wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy, regulaminu sklepu czy polityki sieci handlowej. Przedsiębiorcy nie muszą godzić się na zwroty, tylko dlatego, że obdarowanej osobie prezent się nie spodobał. – Przede wszystkim zawsze należy się kierować rozsądkiem w czasie robienia zakupów, żadna instytucja nie zabezpieczy nas przed niewłaściwym wydaniem pieniędzy na prezent. Wystrój, muzyka, odpowiednie ułożenie towaru, dobra atmosfera zachęcają nas do kupowania. Klienci zapominają lub nie wiedzą, że obecnie nie ma zwrotów towarów – mówi Waldemar Kołodziejczyk z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.
DOBRA WOLA SPRZEDAWCY
Wszystko zależy od regulaminu danego sklepu lub dobrej woli sprzedawcy, bo zgodnie z obowiązującym prawem, jeśli towar nie ma wady, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu, tylko dlatego, że rzecz się nie spodobała.
Niektóre sklepy wprowadziły jednak przyjazne klientom zasady pozwalające na odstąpienie od zakupu. W takim przypadku towar można zwrócić zazwyczaj w czasie od 7 do 30 dni. Czasem sprzedawcy zapewniają nas, że dany produkt będzie można zwrócić, chociaż sklep nie ogłasza takiej możliwości, wówczas dobrze jest poprosić o potwierdzenie takiej możliwości na piśmie.
ZACHOWAJ PARAGON
– Trzeba także mieć dowód sprzedaży, którym może być paragon fiskalny, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania świadków, którzy towarzyszyli nam w zakupach. Zwracany towar powinien być pełnowartościowy i w oryginalnym opakowaniu. Wystarczy, że zniszczymy opakowanie, a towaru nie będziemy mogli zwrócić – przestrzega Waldemar Kołodziejczyk.
ZAKUPY W INTERNECIE
Inaczej jest, gdy towar został kupiony poza lokalem przedsiębiorstwa np. podczas pokazu organizowanego w hotelu lub na odległość np. w sklepie internetowym. Wówczas konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie do 14 dni (powinno się o tym poinformować sprzedawcę, najlepiej wysyłając mu odpowiednie oświadczenie) i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.
PRAWO DO REKLAMACJI
– Od zwrotów towarów należy odróżnić prawo konsumenta do reklamacji towaru pełnowartościowego i niepełnowartościowego, w takim zakresie, w jakim konsument nie został poinformowany o wadzie. Z tytułu reklamacji towaru mamy prawo do żądania obniżenia ceny, do naprawy lub wymiany produktu na wolny od wad. W przypadku, gdy wada jest istotna, możemy żądać zwrotu należności i odstąpić od umowy sprzedaży – mówi Waldemar Kołodziejczyk.
RĘKOJMIA CZY GWARANCJA?
W przypadku wystąpienia wady o naprawę czy zwrot wystąpić można z tytułu rękojmi lub gwarancji. Z punktu widzenia kupującego korzystniejsza jest rękojmia, bo jej warunki są określone prawem i sprzedawca nie może zmienić ich na niekorzystne dla kupującego.
Inaczej jest w przypadku gwarancji: zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa wówczas samodzielnie gwarant, więc mogą one być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią.
Z gwarancji warto skorzystać, jeżeli upłynął już termin odpowiedzialności sprzedawcy wynikający z rękojmi. Co ważne, dotyczy to tylko gwarancji udzielonych na okres dłuższy niż 2 lata od dnia wydania towaru. Udzielenie gwarancji na taki czas często wiąże się jednak z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty.
ZAWSZE SŁUŻĄ POMOCĄ
Każdy, kto będzie miał kłopoty lub poczuje się pokrzywdzony, dochodząc swoich praw w sklepie, może zwrócić się po poradę konsumencką do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku.
– Zawsze służymy pomocą. Porady są bezpłatne, można zadzwonić pod nr 341-46-75, wewnętrzny 32. Można się też do nas zwrócić pocztą elektroniczną sekretariat@ihgd.pl, Zapraszamy też na stronę ihgd.pl. i przypominamy, że mamy również delegaturę w Słupsku – mówi Waldemar Kołodziejczyk.
Piotr Puchalski
Napisz do autora: p.puchalski@radiogdansk.pl