Ogłoszono przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną. Gróbarczyk: „Myślę, że w ciągu trzech miesięcy jesteśmy w stanie to rozstrzygnąć”

– Dzisiaj ogłosiliśmy przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną – poinformował w poniedziałek PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. – Dla nas to niezwykle ważny dzień – zaznaczył. Wcześniej zapowiadał, że przetarg uda się ogłosić jeszcze w grudniu i zostało to zrealizowane.

Jak dodał, udało się uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia. – Myślę, że w ciągu trzech miesięcy jesteśmy w stanie to rozstrzygnąć – powiedział Gróbarczyk. Zastrzegł, że przetarg został ogłoszony zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, więc zawsze mogą zdarzyć się np. protesty oferentów. Zwrócił jednak uwagę, że to specyficzna inwestycja. – Dlatego jestem optymistą – podkreślił. Przekop nazywał „sztandarową inwestycją”. – Mam gorącą nadzieję, że już za kilka tygodni, więc jeszcze w grudniu, będziemy mogli poinformować o tym, że został uruchomiony przetarg na budowę i na wyłonienie wykonawcy kanału żeglugowego – mówił.

2022 ROK

Z danych przedstawionych wtedy przez resort gospodarki morskiej wynika, że w 2018 r. odbyły się prace przygotowawcze. – Do końca roku zostanie wydana decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę i zostanie ogłoszony przetarg – stwierdzało ministerstwo. MGMiŻŚ wskazuje, że zakończenie robót budowlanych i oddanie do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na 2022 rok.

BEZPIECZEŃSTWO I ZNIESIONE BARIERY

Zgodnie z informacjami MGMiŻŚ podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022”. Celem programu, zaznacza resort, jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.

Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski – informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

880 MLN ZŁ

Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

PAP/pOr

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj