Do 200 km/h rozpędzą się od grudnia pociągi Pendolino, kursujące między Trójmiastem a Warszawą. Kolejarze kończą trwające od czterech lat prace przy systemie sterowania ruchem ERTMS/ETCS na linii E65.
Jak mówi Martyn Janduła ze spółki PKP PLK, system będzie działał na prawie połowie z 350-kilometrowej linii i wspomoże pracę maszynistów.
– Kierujący otrzyma informacje o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie w pojeździe. Zadaniem systemu jest także „kontrola” pracy maszynisty i, w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do warunków na linii – tłumaczy.
ŁĄCZNOŚĆ GŁOSOWA
Kolejarze dodają, że uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.
Do tej pory najwyższa prędkość, jaką osiągają pociągi na modernizowanej do 2015 roku trasie E65, to 160 km/h. Z wyższej od końca roku skorzystają jedynie pasażerowie Pendolino. Czas podróży do stolicy będzie mógł zostać skrócony do mniej więcej 2 godzin i 30 minut. Teraz pociąg z Gdańska do Warszawy Centralnej jedzie 2 godziny i 50 minut. Zmiany wejdą w życie wraz z grudniowym rozkładem jazdy.
Sebastian Kwiatkowski/mk