We wtorek na terenie 14 gmin województwa pojawiły się rowery z elektrycznym wspomaganiem. Rejestracja, wypożyczenie i zwrot mają być dziecinnie proste. Zobacz, jak w pięciu krokach korzystać z roweru metropolitalnego.
System Roweru Metropolitalnego pierwotnie miał wystartować w listopadzie ubiegłego roku, jednak złe wyniki testów opóźniły inaugurację Mevo. Cały czas poprawiano działanie systemu. Dwa tygodnie temu rowery i aplikację sprawdzało 140 niezależnych testerów. Wyniki były pozytywne, więc firma NB Tricity (operator systemu) może uruchomić system. Rowery są sprzętem czwartej generacji. Dzięki wbudowanemu GPS-owi i komputerowi na tylnym kole, rower można wypożyczyć w dosłownie 15 sekund i pozostawić w dowolnym miejscu. Jak to zrobić?
REJESTRACJA
Są trzy sposoby na rejestrację w systemie Mevo: przez stronę internetową, za pomocą aplikacji na telefon i w Biurze Obsługi Klienta. Najwygodniejsze wydaje się korzystanie z aplikacji, gdzie widoczna jest mapa ze stacjami, stan konta i zawsze mamy pod ręką narzędzie do np. znalezienia wolnego roweru lub zarezerwowania go.
Gdy już się zarejestrujemy w systemie, należy doładować konto. Po zasileniu konta, możemy od razu wypożyczyć rower i płacić za taryfę minutową (10 gr za minutę jazdy) lub wykupić abonament, np. za 10 zł (pozwalający nam przez miesiąc jeździć przez 1,5 godziny dziennie). Ofert abonamentowych jest w sumie 7, najdroższa, Roczna Plus, kosztuje 150 zł i w daje nam w pakiecie 120 minut jazdy dziennie, a po wyczerpaniu pakietu zapłacimy 5 groszy za minutę.
Do konta można dodać dowolną kartę z RFID (np. kartę mieszkańca, do bankomatu, legitymację studencką). Usprawni to wypożyczanie roweru. Jak to zrobić? W menu aplikacji wybieramy opcję „Karta zbliżeniowa” i kładziemy naszą kartę na czytniku umieszczonym obok kodu QR na rowerze. Klikamy „Dodaj kartę” i czekamy. Po kilkudziesięciu sekundach system doda kartę.
REZERWACJA
Mevo można zarezerwować, aby być pewnym, że nikt nas nie wyprzedzi. Robimy to przez aplikację. Na mapie w aplikacji szukamy roweru, który chcemy wypożyczyć. Czerwoną pinezką oznaczone są rowery, które stoją w oficjalnej stacji Mevo, a zieloną rowery wolnostojące. Wybieramy rower i klikamy w aplikacji opcję „Rezerwuj”.
Zarezerwowany rower czeka na nas 15 minut. Jeśli nie zdążymy go odebrać, rezerwacja będzie automatycznie anulowana.
WYPOŻYCZENIE
Wypożyczenie roweru nie zajmuje więcej niż kilka sekund. Na tylnym kole znajduje się kod QR. Wystarczy zeskanować go telefonem z aplikacją Mevo lub położyć na nim kartę RFID. Podczas wypożyczenia usłyszymy charakterystyczny, głośny „klik”. To zwolnienie blokady z tylnego koła. Można jechać!
Jeśli wypożyczmy Mevo wolnostojący i jednocześnie zwrócimy na oficjalną stację, dostaniemy od operatora premię na konto Mevo w wysokości 2 zł.
POSTÓJ
W czasie jazdy możemy korzystać też z opcji postoju, np. kiedy chcemy wejść do sklepu czy coś szybko załatwić po drodze. By zaparkować Mevo na chwilę, wybieramy z aplikacji opcję „Zaparkuj”. Rower możemy zostawić na 30 do 120 minut (zależnie od naszej taryfy), a jeśli przekroczymy ten czas, rower zwróci się automatycznie.
Ponowna jazda jest możliwa po wybraniu w aplikacji opcji „Wznów” (w zakładce „Moje wypożyczenia”).
ZWROT
Rower zwracamy jednym ruchem – zakładamy obręcz zamka na tylne koło. Jeśli obręcz nie chce się domknąć, trzeba sprawdzić, czy nie blokują jej szprychy (wtedy wystarczy delikatnie przekręcić koło). Po zamknięciu blokady, rower zwraca się automatycznie.
Duże znaczenie ma to, gdzie zwracamy Mevo. Najlepiej robić to na stacji, bo wtedy nie zostaniemy obciążeni dodatkową opłatą. Ta zostanie naliczona, kiedy zwrócimy rower poza oficjalną stacją (3 zł niezależnie od taryfy). Mevo możemy zwrócić tylko w obszarze funkcjonowania systemu (sprawdzimy go w aplikacji lub na stronie Mevo). Opłaty za pozostawienie roweru poza obszarem dozwolonym to nawet kilkaset złotych. Roweru nie należy zawracać w miejscach trudno dostępnych dla innych użytkowników i niedozwolonych, czyli np. osiedla zamknięte, prywatne posesje, plaża i brzeg morski.
WARTO PAMIĘTAĆ
Wszystkie rowery Mevo są wyposażone w elektryczny system wspomagania. Nie znaczy to, że rower będzie jechał bez naszej pomocy. Elektryczny system w rowerze jest po to, by łatwiej podjeżdżało nam się pod wzniesienie.
Warto też pamiętać o tym, że rower sporo waży (ok. 30 kg, czyli nawet dwa razy tyle, co tradycyjny rower). W związku z tym na początku manewrowanie nim może się wydawać trudne, ale po chwili jazdy przyzwyczajamy się do jego wagi. Ciężar roweru da się też odczuć przy zdejmowaniu nóżki, która jest dokładnie taka, jak w motocyklu. Dobrym sposobem na uwolnienie roweru z nóżki jest postawienie na niej swojej stopy i lekkie popchnięcie roweru do przodu. Nóżka bez problemu się złoży.
Pamiętajmy też, by przed jazdą ustawić siodełko i ewentualnie kierownicę do naszego wzrostu i preferencji.
oprac. mim