Wyjątkowy projekt przedszkolny „Ogrody z pokoju” z honorowym wyróżnieniem UNESCO. „Chodzi o to, by dzieci wiedziały, jak żyć w zgodzie z innymi”

Gdański projekt „Ogrody z pokoju” z honorowym wyróżnieniem UNESCO Global Action Plan. Inicjatywa została zorganizowana w około 60 przedszkolach podczas corocznego Dnia Przedszkolaka.

W ramach akcji najmłodsi w aktywny sposób uczą się o pokoju na świecie. Projekt powstał przy współpracy OMEP Trójmiasto z miastem Gdańsk. W przedsięwzięciu chodzi o to, by przedszkolaki nie tylko dowiedziały się, czym jest pokój, ale nauczyły się w nim żyć – w zgodzie z innymi, ale i sami ze sobą. Najlepszą przestrzenią do tego stały się właśnie ogrody przy przedszkolach.

POKÓJ BEZ ZAGROŻEŃ

– Uczyniliśmy ogrody miejscami pokojowymi. To nie są miejsca, w których mówimy dzieciom sucho: „nie wolno strzelać, nie wolno zabijać”, tylko organizujemy różne aktywności. Jednym z ważnych działań były warsztaty z rysunku. Dzieci na piasku – patykami, grabkami malowały „Obrazy z ziemi”. Słuchały muzyki etnicznej z różnych zakątków świata i tworzyły, zaznaczając jej rytm. Balansowały tym, poznając kulturę innych ludzi, bo żeby mówić o pokoju, trzeba poznać innych, tych drugich. Tych, którzy pojawią się w Gdańsku, będą mieszkać obok nas – mówiła Ewa Słomińska, koordynator projektu.

Inny warsztat polegał na tworzeniu parawanów z rysunków. – Dzieci wychodziły ze swoimi pracami poza ogrody przedszkolne i zachęcały przechodniów do rozmowy. Pytały ich, co myślą o rysunkach, co one oznaczają – dodała.

W OGRODZIE TRZEBA SIĘ ODNALEŹĆ

Dlaczego właśnie ogród stał się miejscem, w którym najlepiej uczyć się pokoju? – Wracamy do pierwotnej idei ogrodu, który od zawsze był miejscem przeznaczonym do spotkań i rozmów. To teren dla zdrowotności i społeczności. Nie chodzi o miejsce pełne kwiatów czy ziół. Dzięki ogrodowi możemy faktycznie poczuć, że jesteśmy ze sobą, poznajemy się i przede wszystkim rozmawiamy. To wielka radość schować się w ogrodzie, ale smutno, gdy nie jest się w nim odnalezionym – w takiej refleksyjności powinniśmy stawiać dzieci i organizować im aktywności – zaznaczyła Ewa Słomińska.

Dzięki wyróżnieniu projekt „Ogrody z pokoju” zostanie zaprezentowany podczas światowej konferencji Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP World w Panamie. Będzie też opisany w dwóch zagranicznych czasopismach naukowych: „Theory to practice” i „Journal of early childhood”.

Światowa Organizacja OMEP World pracuję na rzecz dzieci ku zrównoważonemu rozwojowi.

Patrycja Oryl

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj