Turyści i mieszkańcy Gdańska nie dojadą w wakacje tramwajem na plażę na Stogach. Budowa ponad 3-kilometrowej trasy niestety się wydłuży. Powodem się nieznane sieci podziemne.
Plaża na Stogach jest jedną z najpopularniejszych w Gdańsku. W czasie pięknej pogody odwiedza ją nawet kilkanaście tysięcy osób każdego dnia. By wygodnie i szybko dotrzeć do plaży, należało skorzystać z tramwaju. W tym roku z dojazdem wspomnianym środkiem lokomocji będą problemy.
Powodem jest kompleksowa przebudowa trasy tramwajowej na odcinku od Trasy Sucharskiego do właśnie plaży na Stogach. Umowa z wykonawcą prac – Aldesa Construcciones Polska – podpisana została w czerwcu ubiegłego roku. Koszt inwestycji to ponad 110 mln zł, z czego ponad 46 mln zł to pozyskane dofinansowanie unijne.
Mieszkańcy po cichu liczyli na to, że tramwaje wrócą na wakacje, ale takiego życzenia urzędnicy i wykonawca nie będą mogli spełnić.
– Aktualny termin zakończenia prac dla przebudowy linii tramwajowej na gdańskich Stogach przypada na koniec sierpnia, co oznacza, że w tym sezonie letnim tramwajem na plażę nie dojedziemy. Teren inwestycji jest obszarem mocno zabudowanym i w trakcie jej realizacji napotykamy na wiele niezinwentaryzowanych sieci uzbrojenia, co wpływa na czas prowadzonych robót – mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Obecnie harmonogram inwestycji jest analizowany i trwają rozmowy mające na celu doprecyzowanie terminu zakończenia robót.
Dobre wieści płyną z Zarządu Transportu Miejskiego, który zapewnił, że postara się sprostać większym oczekiwaniom pasażerów latem. Wzmocni tam funkcjonującą obecnie autobusową komunikację zastępczą.
TRWAJĄ PRACE NA TRZECH ODCINKACH
Najbardziej zaawansowane prace przy przebudowie trasy tramwajowej są w ciągu ul. Nowotnej, na odcinku od plaży do Pasanilu. Ułożono już tam torowisko, które czeka na podbicie. Stoją też słupy sieci trakcyjnej. Odbudowywana jest także ścieżka rowerowa.
Niebawem ruszy układanie torowiska w ciągu ul. Wosia Budzysza. Tam wykonano już podbudowę, do tego przeprowadzono prace mające na celu odwodnienie terenu.
Najwięcej do zrobienia jest w ciągu ul. Stryjewskiego. Tam wykonawca próbuje „wyjść z ziemi”, czyli zakończyć prace przy przebudowie sieci podziemnych. To najbardziej uciążliwy dla mieszkańców fragment budowy trasy tramwajowej.
CZĘŚĆ MIEJSKIEGO PROJEKTU
Przypomnijmy, że przebudowa infrastruktury tramwajowej na Stogach jest zrealizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IVa. W ramach GPKM IVa powstaną także nowe linie tramwajowe w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej oraz w ul. Nowej Warszawskiej (etap 1). Zakupionych zostało również 15 nowych tramwajów. Powstaną także 64 nowe wiaty przystankowe oraz 84 nowe tablice informacji pasażerskiej.
Koszty całego projektu GPKM IVa to 540,3 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 286,12 mln zł.
Maciej Naskręt/mmt