Szybsza obsługa pociągów towarowych w Porcie Gdynia będzie możliwa dzięki rozbudowie torów kolejowych w terminalu kontenerowym. W poniedziałek podczas targów BaltExpo 2019 prezes portu Adam Meller podpisał umowę na unijne dofinansowanie tej inwestycji.
Układ torowy zmieni się w terminalu kontenerowym. – Powstaną nowe tory, zmodernizowane zostaną także te istniejące – na teren portu wjedzie więcej pociągów. Całość zostanie także zelektryfikowana, dzięki czemu manewry będą prowadzone przy użyciu lokomotyw elektrycznych, a nie spalinowych – mówi Adam Meller.
Jak podkreśla prezes portu, gdyby nie prace, w kolejnych latach port nie nadążałby z przeładunkiem kontenerów przywożonych i wywożonych pociągami. – Już teraz nawet dochodzi czasami do takich sytuacji, ponieważ układ torowy w Porcie Gdynia wysłużył się. Ta inwestycja jest niezwykle istotna – dodaje Meller.
Koszt rozbudowy torów wyniesie ok. 70 milionów złotych. Niecałe 20 milionów to środki z Unii Europejskiej. Inwestycja będzie miała znaczenie także dla mieszkańców osiedli sąsiadujących z terminalem kontenerowym. Znaczna część manewrów pociągów towarowych będzie odbywać się w większej odległości od budynków mieszkalnych.
Sylwester Pięta/pOr