Wybory do Sejmu i Senatu. Co zrobić, aby zagłosować poza miejscem zamieszkania? [SPRAWDŹ]

Już 13 października wybory do Sejmu i Senatu RP. Tego dnia nie każdy będzie mógł zagłosować w miejscu swojego zamieszkania. Warto zatem już wcześniej zadbać o to, by znaleźć się w aktualnym spisie, bądź rejestrze wyborców, by móc oddać głos w innym niż zazwyczaj lokalu wyborczym. Ostateczny termin to 8 października. Z kolei tylko do 4 października można złożyć wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.

Poniżej terminarz czynności wyborczych:

do 30 września można było złożyć zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego
do 4 października – złożenie wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania
od 23 września do 4 października – złożenie wniosku o sprawdzenie danych, zawartych w spisie wyborców
najpóźniej do 8 października – złożenie wniosku o wpisanie do rejestru wyborców
do 8 października – złożenie wniosku o dopisanie do spisu wyborców
do 11 października – złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania

Jeśli chcesz wysłać wniosek o dopisanie do spisu wyborców przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego (eGO) lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Więcej na ten temat znajdziesz na stronie internetowej ministerstwa cyfryzacji —> TUTAJ.

Wniosek online możesz złożyć tylko do 8 października. Co ważne, urzędnik nie dopisze cię do spisu wyborców automatycznie. Najpierw musi on odebrać i rozpatrzyć twój wniosek. Zrobi to w godzinach pracy urzędu. Koniecznie sprawdź przed wyborami, czy dopisano cię do spisu wyborców. Wniosek zawiera prośbę o powiadomieniu cię na twój adres e-mail o dopisaniu do spisu wyborców. Jeżeli nie otrzymasz odpowiedzi w ciągu 3 dni, skontaktuj się z urzędem – na przykład telefonicznie, osobiście lub za pomocą pisma ogólnego.

Wnioski można też składać w urzędach miast. Wystarczy do 8 października włącznie przyjść do urzędu, pokazać dowód osobisty i na miejscu wypełnić krótki wniosek.

Godziny pracy Urzędu Miasta Gdańska:

Zespół Obsługi Mieszkańców Nr 1, ul. Partyzantów 74
Zespół Obsługi Mieszkańców Nr 3, ul. Nowe Ogrody 8/12
Zespół Obsługi Mieszkańców Nr 4, ul. Wilanowska 2

poniedziałek 8.00 – 16.00
wtorek 8.00 – 16.00
środa 8.00 – 17.00
czwartek 8.00 – 16.00
piątek 8.00 – 15.00

Godziny pracy Urzędu Miasta Sopotu

(ul. Kościuszki 25/27, pok. 11 D)

poniedziałek 10.00-18.00
wtorek-czwartek 8.00-16.00
piątek 7.30-15.30

Dodatkowo w sobotę, 5 października w godz. 9.00-13.00, pracownicy Urzędu Miasta Sopotu będą do dyspozycji mieszkańców w sprawach związanych z głosowaniem. Zaświadczenia będą wydawane w pokoju 11 D na parterze.

Godziny pracy Urzędu Miasta Gdyni

(al. Marszałka Piłsudskiego 52/54 81-382 Gdynia)

Poniedziałek – piątek 7:00-17:00

UWAGA: dopisanie do spisu wyborców dotyczy wyłącznie najbliższych wyborów.

Dowóz do lokali wyborczych

Osoby z niepełnosprawnościami mogą w dniu wyborów skorzystać z przeznaczonego specjalnie dla nich bezpłatnego transportu do lokalu wyborczego oraz z powrotem do miejsca zamieszkania.

GDYNIA

Zamówienia na transport można składać pod nr. tel. 58 623 50 78 lub 507 499 911, w dni powszednie w godz. od 6:00 do 20:00, a w soboty i niedziele w godz. od 9:00 do 18:00. W niedzielę wyborczą zamówienie transportu oraz przewóz osób z niepełnosprawnościami odbywać się będzie w godz. od 7:00 do 21:00.

SOPOT

Dowóz będzie się odbywał w godzinach 10.00-15.00. Zgłoszenia przyjmowane są pod numerami telefonów: do 11 października w godz. 8.00-15.00 – tel. 58 5213 651; 58 52 13 652; 13 października w godz. 9.00-14.00 – tel. 58 52 13 672; 58 52 13 673.

Wybory do Sejmu Rzeczypospolitej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej odbędą się w niedzielę 13 października 2019 roku. Głosować będzie można bez przerwy od godz. 7.00 do godz. 21.00.

 

oprac. mar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj