Demografia staje się największym wyzwaniem dla polskiej gospodarki. Według danych, do 2050 roku ubędzie 14 milionów Polaków. Coraz mniej młodych ludzi będzie utrzymywać rosnącą rzeszę osób w wieku emerytalnym. Jak przekonać Polaków do dzieci?
Gośćmi Iwony Wysockiej byli Grzegorz Pellowski, trójmiejski piekarz i Dariusz Wieczorek, prezes HCS Polska.
– Od kilkudziesięciu lat wiemy, że będzie nas mniej, ale nic z tym nie zrobiono. Politycy o tym mówią przy ważnych okazjach, ładnie to brzmi, jak słyszymy, że powinno nas być więcej. Osobiście uważam, że powinniśmy mieć jakiś narodowy program, który będzie zachęcać Polaków do większej liczby dzieci. W tej materii naprawdę musimy dużo zmienić, żeby trafić przede wszystkim do młodych ludzi – mówił Grzegorz Pellowski.
– Na pewno brakuje w tej materii takiego podejścia kompleksowego, odgórnego, które mogłoby koordynować tutaj różne działania, zachęcające do zwiększenia dzietności. Chodzi również o działania w zakresie PR-owym i promocyjnym. Różne kampanie informacyjne mogą być skuteczne. Jednak mam taką refleksję, że nie za dużo da się w tej materii zrobić. Żeby zapewnić tzw. zastępowalność pokoleń, szacuje się, że dzietność kobiet powinna wynosić 2,1, a w tym momencie w Polsce jest na poziomie 1,44 – dodał Dariusz Wieczorek.