Trasa Kaszubska będzie pierwszą nową drogą na Pomorzu wyposażoną w siatki ochraniające przed wpadnięciem w szczelinę między wiaduktami. Od tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza instalować takie zabezpieczenia na wszystkich nowo budowanych trasach.
Jak mówi rzecznik GDDKiA Jan Krynicki, to efekt serii wypadków, także tragicznych. Ostatni wydarzył się na początku stycznia po kolizji na autostradzie A1 pod Włocławkiem, gdzie ciężarówka przebiła bariery między wiaduktami. W czasie akcji ratowniczej dwie osoby spadły pod konstrukcję. Upadku nie przeżył pracownik pomocy drogowej.
Kolizja z udziałem tira na A1, po której pracownicy pomocy drogowej wpadli między niezabezpieczone szczeliny
(Fot. KMP Włocławek)
NOWA S6 BĘDZIE MIAŁA ZABEZPIECZENIA
Pod tym względem nowa S6, którą kierowcy pojadą pod koniec 2021 roku, będzie już bezpieczna. Jak mówi Krynicki, do dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy nowych dróg zostały wprowadzone zapisy mówiące o wymogu realizacji takowych zabezpieczeń przed oddaniem trasy do użytkowania”.
– W przypadku Trasy Kaszubskiej droga jest w trakcie realizacji, a w dokumentacji inwestycji nie było wymogu realizacji zabezpieczenia przestrzeni między obiektami mostowymi w momencie podpisania umowy. Dlatego obecnie analizujemy w jaki technicznie sposób zrealizować zadanie. „Kaszubski” fragment S6 o długości 40,9 km jest podzielony na trzy odcinki realizacyjne. W ich ramach znajduje się 71 obiektów inżynieryjnych w tym 4 mosty, 3 estakady i 34 wiadukty, z których jedynie część z nich znajduje się w ramach ciągu głównego – tłumaczy.
Drogowcy dodają, że na już istniejących trasach zabezpieczenia zostaną zaprojektowane i sukcesywnie zrealizowane. Przypominają, że bariery na odcinkach miedzy obiektami mostowymi są już teraz o wiele wyższe, niż te w pasie rozdziału znajdującym się na terenie.
Na Pomorzu zmian spodziewać można się na przykład na Obwodnicy Trójmiasta i „siódemce” w kierunku Warszawy.
Sebastian Kwiatkowski/mim