Płatnicy składek, którzy ucierpieli z powodu pandemii, będą mogli złożyć odpowiedni dokument w uproszczonej wersji, który uprawni ich do zapłacenia należności w późniejszym terminie. Wniosek ma tylko jedną stronę i wystarczy podać dane, takie jak NIP, REGON lub PESEL.
– Wsparcie może polegać na odroczeniu płatności terminu składek. Wówczas zapłacą składki w pełnej wysokości, ale później. Może też polegać na zwieszeniu tych umów, które już teraz są zawarte z ZUS. Chodzi o odroczenie terminu spłaty składek lub rozłożeniu zaległości na raty – mówi Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku.
PODSTAWOWE DANE
Wniosek jest jednostronicowy. Wystarczy podać podstawowe dane, takie jak NIP, REGON lub PESEL i wyjaśnić, w jaki sposób epidemia wpłynęła na sytuację finansową wnioskodawcy. W treści wniosku należy zaznaczyć odpowiednią kratkę, w zależności od tego, o co wnioskujemy, np. odroczenie terminu płatności składek, zawieszenie spłaty w ratach czy zawieszenie już posiadanej umowy o odroczenie. Okres przesunięcia wynosi 3 miesiące.
Wniosek jest dostępny na stronie internetowej ZUS. Jeżeli zakład pozytywnie rozpatrzy sprawę, wyśle umowę na wskazany adres e-mail lub pocztą. Podpisaną umowę należy przekazać ZUS. W czasie epidemii można wysłać skan, a oryginał dostarczyć później.
oprac. Aleksandra Nietopiel/ako