Gdyńska stocznia Crist informuje, że na jej terenie rozpoczęła się budowa nowoczesnego hybrydowego promu. Podstawowym źródłem zasilania jednostki będą baterie akumulatorów.
Prom będzie mieć 100,5 m długości, 17,4 m szerokości, a na jego pokład zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Do obsługi wystarczy 3-osobowa załoga. Najważniejszą zaletą jednostki ma być jednak przyjazny dla środowiska napęd.
AKUMULATORY NA PRĄD I AGREGATY SPALINOWE W REZERWIE
– Prom będzie pokonywać swoją trasę, korzystając z własnych baterii, które będą zasilane bezpośrednio z lądu podczas ładunku i rozładunku jednostki – wyjaśnia Tomasz Wrzask ze stoczni Crist.
Na wypadek złej pogody lub dużego nagromadzenia lodu na trasie jednostka zostanie też wyposażona w spalinowe agregaty prądotwórcze. Będzie to jednak tylko rezerwowe źródło zasilania.
JEDNOSTKA BĘDZIE PŁYWAĆ W REJONIE WYSP ALANDZKICH
Prom hybrydowy zamówił fiński operator Finferries. Jednostka ma przypominać wyprodukowaną już wcześniej w gdyńskiej stoczni „Elektrę”, która okazała się sukcesem na skalę międzynarodową i zdobyła nagrody. Docelowo nowa jednostka będzie obsługiwać linię w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich.
UM Gdynia/Crist/am