Mieszkańcy Pomorza z niecierpliwością czekają na powrót systemu roweru metropolitalnego. O tym, jak ma wyglądać Mevo w nowej odsłonie, podczas wirtualnego spotkania mówił zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników, pracujących przy ponownym uruchomieniu systemu.
Główne założenia nowego Mevo zostały wypracowane na podstawie spotkań i warsztatów z użytkownikami, a także podczas dialogu konkurencyjnego z trzema potencjalnymi wykonawcami. Rowerów będzie nieco więcej, duży nacisk położono też na decentralizację ładowania baterii. Z roweru metropolitalnego będą korzystać mieszkańcy 16 gmin – do projektu dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
SYSTEM MIESZANY
W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców, Mevo 2.0 będzie system mieszanym. Użytkownicy będą mieli do dyspozycji rowery elektryczne oraz tradycyjne.
– Liczba rowerów będzie podobna – poprzednio było ich 4080, teraz będzie 4099. W ramach systemu mieszanego, planujemy wdrożyć 1000 rowerów tradycyjnych. Oczywiście chcemy wykorzystać też rowery z poprzedniego systemu – mówi oficer rowerowy Tczewa Grzegorz Pawlikowski.
Rozwiązując problemy pierwszej wersji Mevo, skupiono się na usprawnieniu ładowania. System ma zostać zdecentralizowany, aby w każdej gminie był on jak najbliżej rowerów. W związku z toczącym się postępowaniem wyłonienia nowego operatora, zespół projektowy na razie nie zdradza wszystkich szczegółowych założeń systemu.
Wiadomo natomiast, że nie zmieni się sposób zwrotu rowerów. Oznacza to, że będzie je można zwracać także poza stacjami.
ZIMĄ POŁOWA FLOTY
Mevo 2.0 będzie działało w podziale rocznym 9+3, czyli przez 9 miesięcy dostępna będzie cała flota, z kolei od grudnia do końca lutego – połowa.
Według zapowiedzi cena abonamentu nie przekroczy 30 zł miesięcznie. Będzie to obejmowało możliwość korzystania przez 60 minut dziennie z rowerów elektrycznych i 120 minut z rowerów tradycyjnych.
CZAS NA SKŁADANIE OFERT
Dialog konkurencyjny rozpoczął się w kwietniu ubiegłego roku. Rozmowy z potencjalnymi wykonawcami zakończyły się w grudniu. Zgodnie z planem, w drugiej połowie stycznia firmy uczestniczące w dialogu zostaną zaproszone do składania ofert. Nowy operator powinien zostać wyłoniony w marcu.
Kontakt zostanie podpisany na 6 lat. Ważną zmianą jest to, że tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu.
Firmy, które brały udział w dialogu konkurencyjnym to konsorcjum BikeU i Freebike, firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska. Dopuszczenie do dialogu poprzedniego operatora budzi sporo emocji. Po zawieszeniu systemu jesienią 2019 roku, ponad 80 tys. użytkowników nadal nie otrzymało zwrotu niewykorzystanych środków wpłaconych w ramach abonamentu Mevo 1.0.
– Zamiast pozwu zbiorowego, zdecydowaliśmy się na dwa działania prawne – poinformował podczas wtorkowego spotkania prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot Michał Glaser. Jesienią 2019 roku Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Jednocześnie trwa postępowanie cywilne zarówno przeciwko spółce Nextbike, jak i NB Tricity.
HB