Urząd Morski w Gdyni podpisał z Zarządem Morskiego Portu Gdynia porozumienie dotyczące zaprojektowania i wybudowania nowych falochronów. Jest to jedna z najważniejszych, ale nie jedynych inwestycji, które mają zwiększyć możliwości przeładunkowe portu.
– Port Gdynia, który w 1923 roku stał się oknem Polski na świat, wchodzi w nowy etap rozwoju, będący kolejnym krokiem ku nowoczesności oraz zwiększeniu atrakcyjności i konkurencyjności na rynku usług portowych – mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Jak podkreśla, Urząd Morski, jako główny inwestor przedsięwzięcia, kontynuuje przedwojenną tradycję, gdy Urząd Marynarki Handlowej, którego jest spadkobiercą, pełnił funkcje inwestorskie podczas budowy gdyńskiego portu.
– Obecne porozumienie jest kolejnym w ramach naszej współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdynia. Obecnie jesteśmy w trakcie uatrakcyjniania portu pod kątem nawigacyjnym, a mianowicie pogłębiania i poszerzania toru podejściowego i przebudowy dwóch główek falochronu głównego – dodał Wiesław Piotrzkowski.
ROZWÓJ PORTÓW
Porozumienie dotyczące inwestycji w gdyńskim porcie jest konsekwencją ubiegłorocznej decyzji Sejmu o dokapitalizowaniu polskich portów kwotą obligacji w wysokości 1 mld zł, w celu zwiększenia ich kapitału na budowę strategicznych elementów infrastruktury dostępowej.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał w związku z tą decyzją, papiery wartościowe w wysokości 673 mln zł. Środki przeznaczone są na budowę falochronów zewnętrznych, które są elementem niezbędnym dla poprawy warunków nawigacyjnych w porcie. Ich powstanie daje perspektywę na jego dalszy, dynamiczny rozwój, w tym budowę Portu Zewnętrznego.
INNE PRACE
Budowa falochronów zewnętrznych, której koniec jest zakładany na koniec grudnia 2027 roku, nie jest jedyną inwestycją realizowaną w gdyńskim porcie. Prowadzone są tu obecnie m.in. prace przy pogłębieniu toru podejściowego i akwenów wewnętrznych. Obecnie akwen wewnętrzny ma 13,5 metra, a ma być pogłębiony do 16 metrów.
Przebudowano też Nabrzeża Włoskie i Słowackie, a wkrótce ma być przebudowane Nabrzeże Norweskie. Wybudowana została już także nowa obrotnica numer 2, która umożliwi docelowo obracanie statków o długości 400 metrów.
TRADYCJA
Zarząd Portu Gdynia z optymizmem patrzy w przyszłość. – Chcemy kontynuować wizję inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego tak, by Port Gdynia na kolejne dekady mógł być generatorem rozwoju gospodarczego kraju. Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Dzięki realizowanym inwestycjom wzmacniamy rolę Polski w transeuropejskiej sieci transportowej – mówi Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia.
IMPONUJĄCE WYNIKI
Gdyni pandemia niestraszna. Pomimo światowego spowolnienia gospodarczego tempo rozwoju gdyńskiego portu nie zwalnia. W roku 2020 udało się osiągnąć rekordowy wynik przeładunków – ponad 24,6 mln ton.
Pomimo ogromnych wyzwań, Port Gdynia, jako jedyny polski port, zakończył ubiegły rok ze wzrostem – 2,9 proc. w stosunku do 2019 roku. Ważny jest także wzrost przeładunków kontenerów – 0,9 proc.
ISTOTNE MIEJSCE
Port Gdynia to ważny element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej łączących Północ z Południem. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali portu korzystają najwięksi światowi operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line.
Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Strategiczną inwestycją w fazie realizacji jest Port Zewnętrzny. Port ten, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię gdyńskiego portu o 151 hektarów.
Witold Chrzanowski/pb