Wciąż nie ogłoszono przetargu na zakup hybrydowych pociągów pasażerskich dla województwa pomorskiego. Pierwotnie zamówienie miało zostać opublikowane przez Urząd Marszałkowski w 2020 roku.
Chodzi o zakup jednego pojazdu o napędzie elektryczno-spalinowym z możliwością rozszerzenia zakupu na pięć kolejnych składów. Urzędnicy opóźnienie tłumaczą zmianami w harmonogramie prac nad bajpasem kartuskim i brakiem dofinansowania z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych
Przypomnijmy, że w związku z realizacją inwestycji przez spółki PKP PLK i PKM na liniach kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253, czyli budowy bajpasu kartuskiego, w ramach którego zostaną one zelektryfikowane, konieczne było zaplanowanie przez samorząd województwa pomorskiego zastąpienia pojazdów o napędzie spalinowym pojazdami o napędzie elektrycznym.
POTRZEBA CO NAJMNIEJ 14 DODATKOWYCH POJAZDÓW
W oparciu o funkcjonujący obecnie układ połączeń określone zostało zapotrzebowanie na tabor na poziomie co najmniej 14 dodatkowych pojazdów o napędzie elektrycznym. Ponadto do obsługi tego obszaru również zaplanowano możliwość wykorzystania 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych zakupionych w ramach RPO WP 2014-2020.
Przesunięcie przez PKP PLK SA terminu realizacji inwestycji spowodowało konieczność weryfikacji przez województwo zapotrzebowania na tabor do obsługi ww. linii kolejowych. Został przygotowany projekt zakupu sześciu pojazdów o napędzie elektryczno-spalinowym i do ośmiu pojazdów o napędzie elektrycznym.
JAKI JEST GŁÓWNY POWÓD?
– Województwo złożyło wniosek do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych o współfinansowanie zakupu tych pojazdów. Z przeprowadzonej przez Departament Infrastruktury analizy ryzyka w zakresie możliwości pozyskania pomocy finansowej na wszystkie 14 pojazdów przyjęto, iż przetarg będzie obejmował zakup pierwszego pojazdu o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i pierwszego pojazdu o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem pojazdów. Przyjęto, że występuje duże ryzyko uzyskania tylko częściowego wsparcia tego projektu z Funduszu Inwestycji Lokalnych. Taki model zamówienia sprawdził się przy realizacji projektu zakupu 10 pojazdów o napędzie elektrycznym w ramach RPO WP na lata 2014-2020, gdzie podstawowym zamówieniem było pięć pojazdów – wyjaśnia Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
W związku z powyższym, w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki finansowe na zakup pierwszego pojazdu każdego typu w wysokości 55,35 mln złotych z opcją rozszerzenia zamówienia zgodnie z opracowanym zapotrzebowaniem, aby możliwe było ogłoszenie przetargu na początku czwartego kwartału 2020 roku po przyznaniu finansowania dla projektu z ww Funduszu.
– Rozstrzygnięcie w zakresie rozdziału środków finansowych zapadły pod koniec 2020 roku z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Niestety nasz projekt nie uzyskał wsparcia finansowego z Funduszu Inicjatyw Lokalnych, a województwo nie dysponuje środkami finansowymi, aby zrealizować projekt zakupu pojazdów bez uzyskania znaczącego wsparcia ze środków pomocowych – wyjaśnia Piotrowski.
Po uzyskaniu tej niekorzystnej decyzji, województwo w ramach aktualizacji przeniosło ten projekt do realizacji w ramach Krajowego Programu Odbudowy. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie zmian do opracowanych Szczegółowych Istotnych Warunków Zamówienia, które winny spełniać wymagania Krajowego Programu Odbudowy oraz nowego RPO WP na lata 2021-2027.
– Przewidujemy, iż postępowanie przetargowe w tym zakresie może zostać wszczęte w pierwszym kwartale 2021 roku – dodaje Piotrowski.
HYBRYDOWE SKŁADY POD OKIEM URZĘDNIKÓW
Pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym dostarczony przez NEWAG SA do województwa zachodniopomorskiego w dniu 21 stycznia 2021 roku miał swoją przedpremierową prezentację już we wrześniu 2019 roku na targach TRAKO w Gdańsku.
Pracownicy Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego mieli możliwość zapoznania się z zastosowanymi rozwiązaniami w tym pojeździe w trakcie trwających targów. Na wszystkie zadane pytania uzyskali odpowiedzi od przedstawicieli producenta tego pojazdu.
Ponadto w ramach prowadzonego w 2020 roku rozeznania rynku pracownicy Departamentu Infrastruktury odbyli rozmowy oraz uczestniczyli w zdalnych prezentacjach taboru kolejowego pozostałych krajowych i zagranicznych producentów taboru.
– Na obecnym etapie nie planujemy wyjazdu pracowników z Departamentu Infrastruktury do województwa zachodniopomorskiego, gdyż zgodnie z zaleceniami w okresie pandemii ograniczyliśmy do niezbędnego minimum wyjazdy w ramach delegacji. Ponadto w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego przyjęta jest zasada, iż po opracowaniu projektu Szczegółowych Istotnych Warunków Zamówienia osoby biorące udział w tym procesie ograniczają swój kontakt z przedstawicielami producentów taboru do czasu zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – tłumaczy Piotrowski.
Maciej Naskręt