Opóźnia się przetarg na hybrydowe pociągi dla Pomorza. Potrzeba przynajmniej 14 składów

Wciąż nie ogłoszono przetargu na zakup hybrydowych pociągów pasażerskich dla województwa pomorskiego. Pierwotnie zamówienie miało zostać opublikowane przez Urząd Marszałkowski w 2020 roku.

Chodzi o zakup jednego pojazdu o napędzie elektryczno-spalinowym z możliwością rozszerzenia zakupu na pięć kolejnych składów. Urzędnicy opóźnienie tłumaczą zmianami w harmonogramie prac nad bajpasem kartuskim i brakiem dofinansowania z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych
 
Przypomnijmy, że w związku z realizacją inwestycji przez spółki PKP PLK i PKM na liniach kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253, czyli budowy bajpasu kartuskiego, w ramach którego zostaną one zelektryfikowane, konieczne było zaplanowanie przez samorząd województwa pomorskiego zastąpienia pojazdów o napędzie spalinowym pojazdami o napędzie elektrycznym.

POTRZEBA CO NAJMNIEJ 14 DODATKOWYCH POJAZDÓW
 
W oparciu o funkcjonujący obecnie układ połączeń określone zostało zapotrzebowanie na tabor na poziomie co najmniej 14 dodatkowych pojazdów o napędzie elektrycznym. Ponadto do obsługi tego obszaru również zaplanowano możliwość wykorzystania 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych zakupionych w ramach RPO WP 2014-2020.
 
Przesunięcie przez PKP PLK SA terminu realizacji inwestycji spowodowało konieczność weryfikacji przez województwo zapotrzebowania na tabor do obsługi ww. linii kolejowych. Został przygotowany projekt zakupu sześciu pojazdów o napędzie elektryczno-spalinowym i do ośmiu pojazdów o napędzie elektrycznym.
 
JAKI JEST GŁÓWNY POWÓD?
 
 – Województwo złożyło wniosek do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych o współfinansowanie zakupu tych pojazdów. Z przeprowadzonej przez Departament Infrastruktury analizy ryzyka w zakresie możliwości pozyskania pomocy finansowej na wszystkie 14 pojazdów przyjęto, iż przetarg będzie obejmował zakup pierwszego pojazdu o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i pierwszego pojazdu o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem pojazdów. Przyjęto, że występuje duże ryzyko uzyskania tylko częściowego wsparcia tego projektu z Funduszu Inwestycji Lokalnych. Taki model zamówienia sprawdził się przy realizacji projektu zakupu 10 pojazdów o napędzie elektrycznym w ramach RPO WP na lata 2014-2020, gdzie podstawowym zamówieniem było pięć pojazdów – wyjaśnia Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
 
W związku z powyższym, w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki finansowe na zakup pierwszego pojazdu każdego typu w wysokości 55,35 mln złotych z opcją rozszerzenia zamówienia zgodnie z opracowanym zapotrzebowaniem, aby możliwe było ogłoszenie przetargu na początku czwartego kwartału 2020 roku po przyznaniu finansowania dla projektu z ww Funduszu.
 
 – Rozstrzygnięcie w zakresie rozdziału środków finansowych zapadły pod koniec 2020 roku z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Niestety nasz projekt nie uzyskał wsparcia finansowego z Funduszu Inicjatyw Lokalnych, a województwo nie dysponuje środkami finansowymi, aby zrealizować projekt zakupu pojazdów bez uzyskania znaczącego wsparcia ze środków pomocowych – wyjaśnia Piotrowski.
 
Po uzyskaniu tej niekorzystnej decyzji, województwo w ramach aktualizacji przeniosło ten projekt do realizacji w ramach Krajowego Programu Odbudowy. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie zmian do opracowanych Szczegółowych Istotnych Warunków Zamówienia, które winny spełniać wymagania Krajowego Programu Odbudowy oraz nowego RPO WP na lata 2021-2027. 
 
– Przewidujemy, iż postępowanie przetargowe w tym zakresie może zostać wszczęte w pierwszym kwartale 2021 roku – dodaje Piotrowski.
 
HYBRYDOWE SKŁADY POD OKIEM URZĘDNIKÓW
 
Pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym dostarczony przez NEWAG SA do województwa zachodniopomorskiego w dniu 21 stycznia 2021 roku miał swoją przedpremierową prezentację już we wrześniu 2019 roku na targach TRAKO w Gdańsku.
 
Pracownicy Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego mieli możliwość zapoznania się z zastosowanymi rozwiązaniami w tym pojeździe w trakcie trwających targów. Na wszystkie zadane pytania uzyskali odpowiedzi od przedstawicieli producenta tego pojazdu.

Ponadto w ramach prowadzonego w 2020 roku rozeznania rynku pracownicy Departamentu Infrastruktury odbyli rozmowy oraz uczestniczyli w zdalnych prezentacjach taboru kolejowego pozostałych krajowych i zagranicznych  producentów taboru.
 
 – Na obecnym etapie nie planujemy wyjazdu pracowników z Departamentu Infrastruktury do województwa zachodniopomorskiego, gdyż zgodnie z zaleceniami w okresie pandemii ograniczyliśmy do niezbędnego minimum wyjazdy w ramach delegacji. Ponadto w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego przyjęta jest zasada, iż po opracowaniu projektu Szczegółowych Istotnych Warunków Zamówienia osoby biorące udział w tym procesie ograniczają swój kontakt z przedstawicielami producentów taboru do czasu zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – tłumaczy Piotrowski.

Maciej Naskręt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj