Szklana historia, czyli o twórczości Eryki i Jana Drostów. Sprawdź, jak możesz pomóc w tworzeniu wystawy

8-asteroid-1-285x300

– Pamiętasz pucharki, w których mama podawała lody, gdy zdyszany ze świadectwem w ręku wpadałeś do domu? W twojej pamięci utkwiło wspomnienie salaterek z budyniem, stawianych przez babcię z uwagą na stole pokrytym kraciastym obrusem? A może właśnie teraz promienie słońca grają na szklanych wazonach, perełkach z twojej kolekcji? – pyta Muzeum Miasta Gdyni i zachęca do współtworzenia wystawy.

 

– Kolekcjonujesz szkło użytkowe? A może dopiero rozpoczynasz przygodę z „dizajnem”? Opowiedz nam o tym. Podziel się swoją historią – zachęca Muzeum Miasta Gdyni.

WYSTAWA

W ramach cyklu Polskie Projekty Polscy Projektanci gdyńskie muzeum zaprezentuje twórczość Eryki i Jana Drostów, jednego z najciekawszych tandemów projektanckich w powojennej historii wzornictwa szkła.

Placówka zachęca do sprawdzenia, czy w swojej kolekcji ktoś nie posiada szkła, zaprojektowanego przez Erykę i Jana Drostów. – Zrób zdjęcie szklanej kolekcji lub selfie z ulubionym naczyniem. Napisz, dlaczego to właśnie twoje szkło powinniśmy pokazać. Poszukujemy ciekawej historii. Twojej historii – czytamy na stronie muzeum.

Zdjęcie z opisem należy wysłać na adres mailowy p.wojcik@muzeumgdynia.pl do 16 maja. Autorzy najciekawszych historii otrzymają katalog wystawy „Eryka i Jan Drostowie. Polskie Projekty Polscy Projektanci”, a ich zdjęcia będą miały szansę stać się częścią ekspozycji w Galerii Klif.

JAK ROZPOZNAĆ PROJEKTY DROSTÓW?

Cechy charakterystyczne:
– zaokrąglona forma
– różnorodna struktura: uwypuklenia, szorstkość
– relatywnie duża grubość szkła
– nierówność powierzchni naczynia, wyczuwalne łączenia formy
– kolory: bezbarwny, miodowy, szmaragdowy, niebieski, rubinowy

Najpopularniejsze wzory:

Seria Asteroid: 
Na co zwrócić uwagę: wypukłe „krople”, owalność formy
Kolorystyka: bezbarwny, miodowy, szmaragdowy, niebieski

 (Fot. muzeumgdynia.pl)

Seria Cora:
Na co zwrócić uwagę: dekoracja talerza w formie kwiatu mlecza – głęboko żłobiony środek, lekko podniesione boki (płatki) przypominające odbicie skamieliny, żłobienia; pucharki bez zdobionego środka.
Kolory: rubinowy, niebieski, bezbarwny

10-cora-300x297

  (Fot. muzeumgdynia.pl)

Oculus i szkła optyczne:
Na co zwrócić uwagę: zarówno od zewnątrz, jak i wewnątrz odcisk reliefowy, na zewnątrz dekoracyjne fale poziome, wewnątrz pionowe żłobkowanie.
Kolory: miodowy, rubinowy, niebieski

4-Oculus-1-241x300

  (Fot. muzeumgdynia.pl)

– Pamiętaj jednak, że to jedynie niewielka część prac Eryki i Jana Drostów. Jeśli sądzisz, że naczynia lub wazony z twoich zbiorów mogą być ich autorstwa, daj nam koniecznie znać – tłumaczy na stronie organizator.

DROSTOWIE

Eryka i Jan Drostowie urodzili się w latach 30. ubiegłego wieku i ukończyli Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (dzisiejszą Akademię Sztuk Pięknych). Oboje przez ponad 40 lat związani byli z Hutą Szkła Gospodarczego „Ząbkowice” w Dąbrowie Górniczej i specjalizowali się w technice szkła prasowanego. Dziś zaliczani są do najwybitniejszych projektantów w historii współczesnego polskiego wzornictwa, a niektóre z ich projektów noszą już miano „kultowych”. Małżeństwo Drostów uznawane jest za reformatorów polskiego szkła prasowanego. Od początku swojej pracy projektanckiej starali się zmienić postrzeganie tych szkieł użytkowych jako „fałszywego, taniego kryształu”. Dzięki nowym wzorom naczyń i sposobom dekoracji udało im się stworzyć kolekcję nowoczesnych szkieł użytkowych.

Czym jest szkło prasowane? Technologia szkła prasowanego to wynalazek prosto zza oceanu. Poprzez wtłoczenie półpłynnej masy do metalowych form, otrzymujemy wyrób o niejednolitej powierzchni i zmniejszonej przejrzystości. Krawędzie produktów są zaokrąglone, zwykle widać też łączenia form.

oprac. ap

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj