TikTok i jego rekordy. Tak działa najpopularniejsza aplikacja na świecie [ZŁAPANE W SIECI]

Nagrywanie filmików, odpowiednia ich oprawa i wrzucenie do sieci – tym w wielkim skrócie jest chińska aplikacja TikTok. Na jej punkcie oszalał cały świat.


W okamgnieniu każdy możne poczuć się jak gwiazda estrady, profesjonalny tancerz czy aktor. Filmy na TikToku przypominają krótkie teledyski oraz memy w wersji wideo. Każdy może tu odegrać rolę. Im ciekawszą, tym większe zainteresowanie.

Statystyki i badania na kłamią – TikTok jest najczęściej pobieraną aplikacją na świecie. Korzystają z niej dwa miliardy użytkowników.

PROSTOTA I CHĘĆ UCIECZKI PRZED RODZICAMI

Dlaczego ta chińska aplikacja stała się tak popularna? Jest kilka powodów – wyjaśnia Jakub Biel, ekspert z zakresu marketingu kreatywnego.

– TikTok pozwala nagrać i przerobić wideo, dodać filtry, efekty, animacje. Pozwala opublikować nagranie i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jego zaletą jest prostota, a to jest duży wyróżnik w stosunku choćby do YouTube’a. Drugi powód, to chęć ucieczki przed rodzicami, bo trzeba podkreślić, że to dzieci były pierwszym, dużym odbiorcą TikToka. Dzieci często tak mają, że chcą mieć coś swojego, chcą być tam, gdzie nie ma rodziców. Rodzice są na Facebooku i na Instagramie, a dzieciaki chciały spędzać czas w innym miejscu. Padło na TikToka – dodaje ekspert.

NATURALNOŚĆ

Jakub Biel podkreśla, że TikTok wygrywa również dzięki swojej naturalności. – Instagram często idealizuje rzeczywistość, wszystko jest tam perfekcyjne. Na TikToku rzeczy są naturalne, proste. Tutaj można być sobą. Nawet gwiazdy występują tu bez makijażu, w domowych pieleszach. To jest wielka zaleta – tłumaczy.

To wszystko sprawiło, że aplikacja TikTok może pochwalić się dziś dwoma miliardami pobrań na całym świecie. Jej popularność jest zawrotna i nic nie wskazuje na to, by miała być przerwana.

4 MILIONY UŻYTKOWNIKÓW W POLSCE

W marcu 2020 agencja GetHero opublikowała raport na temat TikToka w Polsce. Okazało się, że z aplikacji korzystają głównie kobiety (95%), a 37% użytkowników to nastolatki (wiek 14-15 lat). W sumie w Polsce z TikToka korzystają cztery miliony użytkowników.

– W Polsce już połowa użytkowników TikToka jest dorosła. To dobra informacja dla rodziców, którzy mogli obawiać się o to, co robią ich dzieci na TikToku, ale również dla firm i reklamodawców – wyjaśnia Jakub Biel i dodaje, że filmiki na TikToku potrafią zaliczyć niebywałe osiągi.

Ekspert dodaje jednak, że tworzenie treści na TikToka jest specyficzne i w tym względzie trzeba mieć wyczucie. Z tworzeniem treści najlepiej radzą sobie ci, którzy dobrze znają aplikację i potrzeby użytkowników. Na to, by ich poznać, trzeba poświęcić czas.

17 MILONÓW OSÓB OGLĄDA… ŻELKI

– Pojawienie się na TikToku daje w sieci taki zasięg, jak serwisy informacyjne. Skoro aplikacja jest darmowa, oczywistym jest, że korzystanie z niej jest czystym zyskiem. Podam przykłady zasięgów. Mój filmik, w którym pokazuję, jak od wewnątrz działa zmywarka, obejrzało 1 mln 800 tys. osób. Prawdziwym hitem okazał się jednak filmik mojej dziewczyny. Dotyczył wyzwania z łapaniem żelków. Filmik dotarł do 17 milionów osób. Te liczby mogą przytłaczać, a marketingowcy nie wierzą, że to możliwe – opowiada Jakub Biel.

TikTok to w dużej mierze rozrywka, ale nie tylko. Znaleźć tu można twórców, którzy produkują edukacyjne treści. To m.in. lekarze, prawnicy, psycholodzy, rzemieślnicy etc. Pokazują, jak wygląda ich praca „od kuchni”, często też – właśnie za pomocą TikToka – doradzają, motywują, edukują.

APLIKACJA NIE BEZ WAD

TikTok ma również wady i warto być ich świadomym. Ta aplikacja to pożeracz czasu. Jest bardzo dynamiczna i silnie nabodźcowana, co powoduje, że trudno się od niej uwolnić. Siłą rzeczy ogląda się filmik za filmikiem.

TikTok gromadzi również sporo danych o użytkownikach – wymaga uprawnień do lokalizacji użytkownika, nagrań dźwiękowych i kamer oraz kontaktów. Ponadto, mimo zatrudnienia moderatorów, mogą się tam pojawić nieodpowiednie dla młodych odbiorców treści. Dlatego każdy rodzic powinien interesować się tym, co ogląda dziecko w sieci.

Czym jeszcze jest TikTok i jak z niego mądrze korzystać? Na te pytania w audycji „Złapane w Sieci” odpowiada Jakub Biel, ekspert z zakresu marketingu kreatywnego i internetowego, znawca mediów społecznościowych, bloger i tiktoker. 

 

Posłuchaj całej rozmowy:

 

 

Ewelina Potocka/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj