W poniedziałek premier Mateusz Morawiecki otworzył odcinek drogi S61 Via Baltica i ogłosił Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030. Zaznaczył, że największy w historii Polski program budowy dróg na ponad 290 mld zł „tworzy spójną całość infrastrukturalną”. Powstanie „wiele brakujących odcinków, obwodnic i zjazdów, tworzących znakomite perspektywy rozwojowe” – stwierdził.
Na nowy etap Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (w perspektywie 2033 r.) rząd przeznaczy łącznie ponad 291 mld zł. Podczas uroczystego otwarcia drogi S61 Via Baltica w Piątnicy Południowej, premier zapowiedział realizację nowych odcinków dróg krajowych i szybkie ukończenie autostrady A1.
– Autostrada A1 zostanie dokończona i to bardzo szybko. Autostrada A2 od Siedlec do granicy, autostrada A18, a prócz tego drogi, które praktycznie były wcześniej tylko namalowanymi fragmentami flamastrem na mapie, a nie było na nie finansowania. Dzisiaj to finansowanie jest. Także S61 od Ostrowi Mazowieckiej aż do granicy z Litwą, także S16, która będzie biegła przez Mazury, albo S11 z dawna oczekiwana. To droga, która dla Pomorza Środkowego z Koszalinem włącznie będzie drogą, która przyciągnie dodatkowe inwestycje – powiedział premier.
PROGRAM OPARTY O ŚRODKI KRAJOWE
Dodał też, że obecny rząd nie zapomina o drogach powiatowych i gminnych, na które przeznaczane są coraz większe środki. Jak mówił, na drogi powiatowe i gminne rządy PO i PSL w ciągu ośmiu lat wydały około 5,5 mld zł. – My tylko w ciągu jednego roku 2019 przeznaczyliśmy około 6 mld zł – podkreślił szef rządu.
Jak zaznaczył premier, program budowy dróg, w ponad 80 proc. opiera się o środki krajowe, które zapewnia system finansów publicznych. Wyraził przy tym wdzięczność za pomoc finansową ze strony Unii Europejskiej. Zdaniem Mateusza Morawieckiego, nowy program infrastrukturalny spowoduje, że Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie. Ma on połączyć ze sobą nie tylko duże miasta, ale również te średniej wielkości.
„REALIZUJEMY KOLEJNE INWESTYCJE”
W uroczystości wziął udział również minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który przypomniał, że rząd Zjednoczonej Prawicy przeprojektował i znalazł finansowanie dla projektu budowy dróg krajowych, który został przyjęty w 2015 roku przez poprzednią władzę.
– Dzięki temu pojawiła się możliwość realizacji takich inwestycji, jak autostrada A1 Łódź-Tuszyn. Dzięki temu realizujemy Via Carpatię. Realizujemy kolejne inwestycje, jak droga S3 – połączenie Świnoujścia z południem Europy. Do tych projektów należy też Via Baltica, przy której dzisiaj jesteśmy – mówił Adamczyk.
Jak dodał, w 2019 r. program przyspieszył, co pozwoliło na realizację projektowanych inwestycji i zwiększenie ich zakresu rzeczowego, m.in. objęcie programem budowy drogi S17 i S12 w woj. lubelskim, a także dróg S8 i S5 na Dolnym Śląsku i zabezpieczenie finansowania dla budowy trasy S6 na Pomorzu oraz połączenia między Bydgoszczą a Toruniem.
PAP/ua