W Rumi zakończyła się inwentaryzacja reklam. – Dzięki przeprowadzonej analizie możliwe stało się przygotowanie wstępnych zapisów uchwały krajobrazowej, a w najbliższych miesiącach przedstawiciele Urzędu Miasta Rumi chcą skonsultować treść dokumentu z mieszkańcami, reklamodawcami i przedsiębiorcami – zapowiada magistrat.
W Polsce samorządy mają możliwość uchwalenia prawa regulującego zasady sytuowania banerów, szyldów oraz innych nośników reklamowych na swoim terenie. Nie jest to obowiązek, ale możliwość. Chcą z niej skorzystać także władze Rumi, stąd już kilka lat temu podjęta została uchwała intencyjna w tej sprawie.
„Celem tych działań jest nie tyle usuwanie reklam, co lokowanie ich w harmonii z ładem przestrzennym, podkreślając walory krajobrazowe miasta” – podkreśla UM w komunikacie.
PRZEPROWADZILI KONTROLĘ
Aby móc ocenić skalę problemu, urząd zlecił przeprowadzenie inwentaryzacji reklam. W ramach przedsięwzięcia wykonano fotorejestrację i skaning laserowy 3D ulic. Zinwentaryzowano 4387 nośników reklamy zewnętrznej, a także wykonano kompleksową analizę występowania nośników reklamowych na wybranych odcinkach dróg.
„Zdaniem ekspertów wnioski są jednoznaczne: liczba reklam w przestrzeni publicznej jest znacząca, co powoduje chaos reklamowy. Ponadto analizy zajęcia pasa drogowego przez reklamy wykazały spory wzrost możliwości pobierania opłat oraz nakładania kar z tego tytułu” – informuje urząd.
UPORZĄDKOWAĆ ULICE
„Przygotowując wstępne zapisy uchwały krajobrazowej, bazujemy nie tylko na wynikach przeprowadzonej inwentaryzacji, ale i na doświadczeniach innych miast, które wprowadziły taki dokument w życie – mówi Ariel Sinicki, wiceburmistrz Rumi ds. inwestycji. – Jednocześnie chcemy, aby wszelkie zmiany zaszły w porozumieniu z mieszkańcami i przedsiębiorcami, stąd konsultacje. Chyba wszystkim zależy, aby kwestia reklam znajdujących się w miejskiej przestrzeni została uporządkowana, dlatego myślę, że wiele osób chętnie podzieli się z nami swoimi przemyśleniami na ten temat” – dodaje.
UM Rumia/tm