O „Polskich tematach w Polskim Radiu” na XIII Festiwalu NNW. „Rolą mediów, szczególnie publicznych, jest mówienie o historii”

RJF 1829

Radio oraz jego rola w nowoczesnym nauczaniu historii – to jeden z tematów poruszanych podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Niepokorni Niezłomni Wyklęci w Gdyni. W panelu zatytułowanym „Polskie tematy w Polskim Radiu” w roli ekspertów wystąpili Agnieszka Kamińska, prezes Polskiego Radia oraz dr Adam Chmielecki, prezes Radia Gdańsk.

Podczas debaty prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska mówiła, że w radiu publicznym treści historycznych jest dużo:

– W Polskim Radiu historii jest bardzo dużo i nie waham się użyć tego określenia. I to bardzo dobrze. Jest szeroko ujmowana – historia Polski, historia świata, ale także historia tożsamościowa, na którą szczególnie Polskie Radio zwraca uwagę. Po to wydaje wydawnictwa multimedialne, po to tworzone są serwisy internetowe, które są źródłem wiedzy, kształcenia młodych ludzi. Internet i multimedia są niezwykle istotne – przekonywała. 
 

(fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

– Misją mediów, a w szczególności mediów publicznych, jest mówienie o historii, przede wszystkim historii Polski. Historia jest częścią rzeczywistości, a rolą mediów jest pokazywanie rzeczywistości w całej jej złożoności. W tym obszarze jednym z największym wyzwań jest dotarcie z przekazem historycznym, tożsamościowym, patriotycznym do młodych ludzi. Oni mają zupełnie inny sposób konsumpcji mediów, w mniejszym stopniu korzystają z telewizji, radia, w większym z mediów społecznościowych i nowoczesnych technologii. Trzeba za nimi nadążać i te same treści przekazywać na różne sposoby, być multimedialnym – podkreślał Adam Chmielecki. 

Jak zauważył, tak właśnie działa Radio Gdańsk. – Wszystkie projekty, także historyczne, które realizujemy, mają swój wymiar antenowy, ale te treści znajdują się na stronie internetowej, w mediach społecznościowych. Tworzymy podcasty, na różne tematy, ale przede wszystkim historyczne. To też znak czasów, że większość podcastów Radia Gdańsk dotyka w jakiś sposób historii. W ten sposób staramy się docierać do całego społeczeństwa, ale przede wszystkim ludzi młodych – wyjaśnił prezes Adam Chmielecki.

RJF 1880

(fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

– Odwiecznym problemem zarówno osób kierujących rozgłośniami radiowymi, jak i poszczególnych dziennikarzy, jest to, jak połączyć przekazywanie ambitnych treści z tym, żeby docierały do szerokiego grona odbiorców, czyli jak pogodzić misję, ambicję, z popularnością, zasięgami. Dziennikarze Radia Gdańsk są przygotowani, by na tematy historyczne przygotowywać ambitne treści, bo to ich pasja, są dobrze znani, mogą wykorzystywać swoje kontakty i łączyć swoje kompetencje z narzędziami, które daje współczesne radio – ocenił Adam Chmielecki.

NIEDOCENIANA ROLA ARCHIWUM

Archiwum Polskiego Radia posiada największe i najstarsze zbiory dźwiękowe w Polsce. Pierwsze nagrania zostały zarejestrowane w połowie lat 30. ubiegłego wieku. Radio Gdańsk w tym zakresie też ma się czym pochwalić. 

– Media z założenia działają bardzo szybko, gonią za newsem, później go zostawiają i podążają za kolejnym. Bardzo często zapomina się, że rozgłośnie, zwłaszcza publiczne, zarówno Polskie Radio – centrala w Warszawie, jak i rozgłośnie regionalne, w tym Radio Gdańsk, na bieżąco generują bardzo dużo materiałów, które później są przekazywane do archiwum i same w sobie stanowią istotne źródło historyczne. To terabajty danych i kilometry taśm, które są bardzo bogatym archiwum, z którego mogą korzystać zarówno nasi dziennikarze, jak i osoby i podmioty zewnętrzne. To niedoceniana, a bardzo ważna rola kulturotwórcza, źródłoznawcza mediów publicznych – zauważył prezes Adam Chmielecki.

dw/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj