„Sołdek” jest jednym z najchętniej odwiedzanych oddziałów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Statek cumuje przy wyspie Ołowianka, obok głównej siedziby instytucji. W sobotę 9 października znów zostanie w całości udostępniony zwiedzającym.
Rudowęglowiec był pierwszym polskim statkiem dalekomorskim, zbudowanym po II wojnie światowej. Rok temu jednostka została zamknięta. Najpierw przez kilka tygodni trwał największy, od czasu kiedy „Sołdek” stał się statkiem-muzeum, remont w Gdańskiej Stoczni „Remontowej”. Później przygotowywano nową wystawę stałą, choć latem wpuszczono turystów na pokład. Teraz jest gotowy, aby zwiedzający weszli także pod pokład.
Podczas prac w stoczni doszło do wymiany fragmentów blach poszycia, konstrukcji oraz nitów. Łącznie wymieniono kilka ton elementów. Przeprowadzono także liczne prace konserwacyjno-malarskie nadwodnej części kadłuba, wykonano nową instalację elektryczną wewnątrz statku. Malowanie i odświeżenie przeszły też ładownie statku, pełniące na co dzień funkcję sal wystawowych.
PREZENTACJA I FESTYN
Prezentacja nowej ekspozycji pn. „Sołdek i jego czasy” dla przedstawicieli mediów odbyła się w czwartek. Pierwszy pokaz wystawy dla szerokiej publiczności, połączony z festynem rodzinnym, zaplanowano na sobotę 9 października. Na wystawie wykorzystano m.in. nowoczesne środki multimedialne, ale znalazło się też miejsce np. na gabloty z węglem i rudą żelaza, które statek przez dekady transportował.
Dla osób, które mają kłopoty z chodzeniem, przygotowano interaktywne stanowisko wirtualnego zwiedzania „Sołdka”, umieszczone w holu Spichlerzy na Ołowiance, niecałe 40 metrów od cumującego zabytkowego rudowęglowca.
PIERWSZY STATEK PEŁNOMORSKI
Rudowęglowiec „Sołdek” był pierwszym oddanym do eksploatacji po II wojnie światowej polskim statkiem pełnomorskim. Jednostka została zaprojektowana przez zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem Henryka Giełdzika i zbudowana w Stoczni Gdańskiej. Stępkę pod statek położono 3 kwietnia 1948 roku. Jednostkę zwodowano 6 listopada 1948 r.
Decyzją ówczesnych władz jednostce nadano nazwisko przodującego stoczniowca – trasera Stanisława Sołdka. Matką chrzestną została jego żona Helena. Uroczyste podniesienie bandery miało miejsce 25 października 1949 r. w Szczecinie. „Sołdek” pływał do 2 stycznia 1981 r. W ciągu nieco ponad 31 lat eksploatacji statek odbył 1479 podróży morskich, w czasie których przewiózł ponad 3,5 mln ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów.
W 1985 r. eksploatowanego przez Polską Żeglugę Morską „Sołdka” przejęło Centralne Muzeum Morskie (dzisiejsze Narodowe Muzeum Morskie). Statek został zacumowany na Motławie, u nabrzeża wyspy Ołowianki, na której mieści się główna siedziba placówki.
Posłuchaj materiału naszej reporterki:
Marzena Bakowska/PAP/MarWer