Ponad jedna trzecia nie sprawdza, ile i na co wydaje. Znamy wyniki raportu na temat świadomości finansowej Polaków

Ponad 35 proc. ankietowanych Polaków w żaden sposób nie planuje swoich wydatków, a 27,7 proc. nie jest zainteresowanych zdobywaniem wiedzy na ten temat – wynika z badania na potrzeby raportu „Czy pandemia zmieniła podejście Polaków do świadomości finansowej?”.

Według danych, zebranych podczas badania Santander Consumer Bank na potrzeby raportu „Czy pandemia zmieniła podejście Polaków do świadomości finansowej?” co trzeci respondent (35,1 proc.) podchodzi do kwestii wydatków bezrefleksyjnie – kupuje lub opłaca to, co jest mu potrzebne w danym momencie. Co czwarty ankietowany (27,7 proc.) nie jest zainteresowany zdobywaniem wiedzy na temat wydawania.

Badanie pokazało, że brak nawyku planowania wydatków nie zależy od wykształcenia, wieku czy miejsca zamieszkania. – Ponad jedna trzecia Polaków po prostu nie sprawdza w żaden sposób, ile i na co wydaje – zaznaczyła Magdalena Grzelak, rzecznik prasowy Santander Consumer Banku. Według niej może to wskazywać na braki w edukacji finansowej naszych rodaków, którzy nie zdają sobie sprawy z korzyści płynących z kontrolowania wpływów i kosztów w swoim gospodarstwie domowym.

TYLKO 15 PROC. ŚCIŚLE KONTROLUJE WYDATKI

Regularną i systematyczną ewidencję wydatków prowadzi 15 proc. badanych, wśród których najwięcej jest mężczyzn (21,5 proc. w porównaniu do 9,1 proc. kobiet), osób w wieku 50-59 lat (29,1 proc.) i zarabiających 3000 – 3999 złotych miesięcznie (19,2 proc.).

Prawie 17 proc. kontroluje jedynie stałe, najważniejsze wydatki związane z opłatami za mieszkanie, wodę czy prąd. W tej grupie przeważają młodzi w wieku 18-29 lat (31,6 proc.), z których część zapewne musi brać pod uwagę, ile płaci za wynajmowany pokój lub mieszkanie, by móc utrzymać się w obcym mieście. Tę odpowiedź wybrało też najwięcej zarabiających między 2000 a 2999 zł (26,6 proc.).

WIEDZA PRZEDE WSZYSTKIM Z INTERNETU

Zapytani o to, skąd czerpią wiedzę o finansach i gospodarowaniu własnym budżetem, badani w większości (80,3 proc.) wskazali na internet, głównie na portale informacyjne lub blogerów poruszających tego typu tematy. Co dziesiąty Polak szuka informacji na stronie instytucji publicznych lub urzędów (9,7 proc.), a co siódmy – na witrynach poświęconych poszczególnym instytucjom finansowym (15 proc.). Wiedzę o zarządzaniu pieniędzmi czerpiemy też z telewizji (25,2 proc.) i od znajomych (18,9 proc.).

Blisko 28 proc. badanych w ogóle nie jest zainteresowanych poszerzaniem horyzontów w zakresie finansów. Wśród nich ponad 60 proc. stanowią osoby w wieku 30-49 lat, blisko 70 proc. – seniorzy po sześćdziesiątym roku życia, a prawie 36 proc. – mieszkańcy metropolii, takich jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków.

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj