W tym roku poznamy dokładne rozplanowanie lotniska CPK. Marcin Horała: postępy również w budowie linii kolejowych

– Przed końcem roku przedstawimy dokładne rozplanowanie lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego, wskazujące, gdzie znajdą się pasy startowe i terminale – powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK w środę 24 listopada w PR1.

Marcin Horała był pytany w środę 24 listopada na antenie radiowej Jedynki o postępy w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. W odpowiedzi przypomniał, że parę tygodni temu podpisano umowę z wykonawcą masterplanu lotniska, czyli wymaganego przez prawo lotnicze planu generalnego oraz „całego case’u biznesowego wokół lotniska”.

– Kończą się już inwentaryzacje przyrodnicze wymagane prawem (…), więc przed końcem roku będziemy mogli pokazać, jak dokładnie będą umiejscowione lokalizacje, nie tylko w takim sensie potocznym, że w tym miejscu będzie lotnisko, ale dokładne rozplanowanie, że w tym miejscu będzie pas, będzie terminal, z którym pójdziemy po decyzję środowiskową – powiedział.

Wiceminister dodał, że także na grudzień zaplanowana jest wizyta koreańskiego ministra transportu i podpisanie umów będących kolejnym etapem współpracy pomiędzy CPK i koreańskim lotniskiem Incheon – jego partnerem strategicznym.

W PRZYPADKU LINII KOLEJOWYCH TEŻ SĄ POSTĘPY

Marcin Horała opisywał również postępy w budowie linii kolejowych związanych z projektem CPK. Zwrócił uwagę, że we wtorek 23 listopada podpisano umowę na opracowanie projektu budowlanego czterokilometrowego tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią.

– Mamy już ponad 1000 kilometrów linii w pracach przygotowawczych, czyli opracowanie studium techniczno-środowiskowego. Zakończyliśmy przetarg ramowy na pozostałe, więc jeszcze zostało nam około 800 kilometrów i z początkiem przyszłego roku te umowy będą sukcesywnie podpisywane – mówił.

 

Wymienił też duży przetarg na sześć miliardów złotych na projektowanie kolejnych odcinków, na który pozyskano środki unijne.

INNOWACJE POMOGĄ ZBUDOWAĆ KOLEJ

Marcin Horała poinformował także, iż wkrótce rozpocznie się projekt partnerstwa innowacyjnego, które pozwoli rozwinąć u polskich producentów zdolności budowy kolei dużych prędkości. Jak mówił, chodzi o to, żeby w latach 2027-2028, gdy zostaną wprowadzone takie połączenia, zamówienie na składy mogło zostać zrealizowane przez polskie zakłady, bo teraz w naszym kraju nie produkuje się kolei dużych prędkości.

– To będzie bardzo duże zamówienie na ponad 100 składów, więc może być wówczas największym albo drugim największym na świecie po zamówieniach chińskich (…), które zapewni rentowność na to, żeby wytworzyć te zdolności techniczne, zdolności produkcyjne i żeby później polscy producenci mogli też w innych krajach składy kolei dużych prędkości oferować – powiedział.

PIERWSZE ODCINKI SĄ PLANOWANE NA 2027 ROK, ALE MOGĄ POJAWIĆ SIĘ OPÓŹNIENIA

Wiceminister dodał, że zakończenie budowy pierwszych odcinków kolei dużych prędkości planowane jest na 2027 rok, ale harmonogram jest „niezwykle ambitny”, więc możliwe są opóźnienia.

 

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj