W 2022 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny przewiduje złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność, planuje też wyłonić projektanta generalnego, który zrobi projekt głównego terminala pasażerskiego i węzła przesiadkowego.
– W 2022 roku w ramach master planu zapadną kolejne decyzje, które będą miały bezpośredni wpływ m.in. na kształt lotniska, jego funkcjonowanie, integrację z koleją – powiedział rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.
Zapewnił, że nadrzędnym celem jest rozpoczęcie budowlanych prac przygotowawczych przed końcem 2023 roku. – Zmierzamy temu konsekwentnie, krok po kroku, podporządkować nasze działania – podkreślił.
DECYZJA ŚRODOWISKOWA DLA PORTU SOLIDARNOŚĆ
Jak przekazał Majszyk, w 2022 roku spółka CPK przewidujemy złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność.
– Obszar preferowanej lokalizacji lotniska, który przedstawiliśmy mieszkańcom w połowie grudnia, zostanie w 2021 roku doprecyzowany przy udziale m.in. master plannera – na potrzeby wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Jednocześnie zakończymy badania środowiskowe i terenowe, które trwają na dużą skalę od początku 2021 roku – wyjaśnił.
Dodał, że tzw. pełna inwentaryzacja gatunków roślin i zwierząt odbywa się na obszarze 335 km kw. na terenie i wokół planowanego lotniska, a inwentaryzacja gatunków ptaków, mogących stanowić potencjalne zagrożenie dla ruchu lotniczego, trwa na obszarze 1055 km kw.
WYŁONIENIE PROJEKTANTA GENERALNEGO
– W 2022 roku planujemy wyłonić z listy światowych pracowni architektonicznych, które biorą udział w przetargu, tzw. master architekta, czyli projektanta generalnego. Wskażemy podmiot z międzynarodowym doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych, który wykona projekt głównego terminala pasażerskiego i węzła przesiadkowego – tłumaczył rzecznik.
Jak dodał, do master architekta będą dołączali wykonawcy pozostałych prac projektowych, których spółka planuje wybrać w kolejnych przetargach.
KONTYNUACJA PROGRAMU DOBROWOLNYCH NABYĆ
W nadchodzącym roku spółka będzie też kontynuować wykup nieruchomości w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć, który trwa od grudnia 2020 roku. – Część umów jest podpisana, następne transakcje są w przygotowywaniu, a rzeczoznawcy majątkowi dokonują wycen, na podstawie których składamy kolejne oferty nabycia – powiedział Majszyk.
Wskazał, że dotychczas do Programu Dobrowolnych Nabyć zgłosiło się ponad 200 właścicieli. – Dla wszystkich uczestników PDN obowiązuje szereg ułatwień, np. organizację i sfinansowanie przez spółkę CPK przeprowadzki, pokrycie przez CPK kosztów obsługi prawnej, możliwość użytkowania nieruchomości po dokonaniu transakcji, a przed rozpoczęciem prac budowlanych – tłumaczył.
POZOSTAŁE PRACE ZAPLANOWANE NA 2022 ROK
W 2022 roku spółka planuje dalej prowadzić specjalistyczne prace przedprojektowe m.in. z Lotniskiem Incheon z Seulu, doradcą strategicznym CPK, i Grupą Arup, która pełni rolę master plannera. – Przy pomocy master plannera zostaną także rozwiązania w ramach master planu, które pozwolą stworzyć optymalną ofertę CPK dla podróżujących i w dużym stopniu zdecydują o przyszłym kształcie nowego lotniska – powiedział.
– Jeśli chodzi o inwestycje kolejowe w ramach CPK, to zakładamy, że w 2022 r. będą gotowe zlecone w 2021 roku studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla ok. 1000 km planowanych linii kolejowych. W ramach tych kontraktów w 2022 roku powstaną tzw. warianty inwestorskie przebiegów, które zaproponujemy we wnioskach o decyzje środowiskowe – przekazał Majszyk.
„STAWKĄ JEST IMPULS DLA PKB”
– Rolą CPK jest w maksymalny sposób wykorzystać i w sposób jak najbardziej elastyczny dostosować projektowaną infrastrukturę do najnowszych trendów, uwzględniając tzw. efekt COVID-19 i rosnącą rolę lotniczego cargo. Stawką jest impuls dla PKB, rynku pracy, produkcji – tłumaczył Majszyk.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
PAP/am