– Wydatki poniesione przez spó?k? Centralny Port Komunikacyjny by?y racjonalne i adekwatne do stopnia zaawansowania inwestycji – powiedzia? w czwartek 13 stycznia pe?nomocnik rz?du ds. CPK Marcin Hora?a. Odniós? si? w ten sposób do raportu NIK, który zwróci? uwag? m.in. na potencjalne zagro?enia, jakie mog? wyst?pi? w przysz?o?ci.
Sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrywa?a w czwartek informacj? Najwy?szej Izby Kontroli o wynikach kontroli budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Raport Izby ukaza? si? w czwartek na jej stronach. Zdaniem urz?du przy obecnym tempie prac zako?czenie budowy lotniska do ko?ca 2027 roku jest zagro?one.
– W dodatku: nadal nie wiadomo ile dok?adnie b?dzie kosztowa? CPK – napisano, wi?c, w ocenie NIK, niezb?dne jest „przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzy?ci”.
W odpowiedzi wiceminister infrastruktury i pe?nomocnik rz?du ds. CPK, Marcin Hora?a, podczas posiedzenia sejmowej komisji wskaza?, ?e poniesione wydatki by?y zgodne z przyj?tym planem finansowym i nie przekroczy?y zaplanowanego poziomu.
– To, ?e w przysz?o?ci mog? wyst?pi? jakie? ryzyka zwi?zane z tym, ?e wydatki by?y za du?e, da si? powiedzie? o ka?dej inwestycji – przyzna?. – Wydatki, które zosta?y poniesione, by?y faktycznie rozliczone, które mo?na by?o skontrolowa?, zosta?y ocenione jako dokonywane zgodnie z zasadami gospodarno?ci. By?y racjonalne i adekwatne do stopnia zaawansowania inwestycji – powiedzia? Hora?a.
HARMONOGRAM JEST ZACHOWANY
W ocenie NIK istniej? „ryzyka i zagro?enia zwi?zane z realizacj? inwestycji”, np. niezapewnienia finansowania w przysz?o?ci cz??ci przedsi?wzi?? zaplanowanych w dalszych etapach.
– Ryzyko niezabezpieczenia finansowego b?dziemy adresowa? uchwaleniem wieloletniego planu finansowego na kolejny etap, na etap realizacyjny, wtedy, kiedy zaawansowanie etapu przygotowawczego b?dzie na tyle du?e, ?eby móc dok?adnie sprecyzowa? te wydatki ten plan finansowy przygotowa? – wyt?umaczy? Marcin Hora?a. Doda?, ?e harmonogramy inwestycji s? stale aktualizowane i poddawane analizie. – Na ten moment trzymamy si? w harmonogramach – powiedzia?.
LICZBA ZATRUDNIONYCH W CPK
NIK zwróci?a uwag? tak?e na to, ?e stan zatrudnienia w spó?ce powinien wynika? z rzetelnej analizy potrzeb. – Poziom zatrudnienia w spó?ce jest radykalnie ni?szy ni? w analogicznych podmiotach krajowych i mi?dzynarodowych – powiedzia? Hora?a. Zwróci? uwag? tak?e na to, ?e koszt wynagrodze? zarz?du spad? rok do roku o prawie 50 proc. – Zmniejszyli?my liczb? cz?onków zarz?du – zaznaczy? pe?nomocnik rz?du ds. CPK.
Dodajmy, ?e NIK przekaza?a, i? spó?ka CPK w 2020 roku zatrudnia?a 255 osób, z czego w Komponencie Lotniskowym – 41 osób, w Komponencie Kolejowym – 59, w Komponencie Nieruchomo?ci – 22, w Komponencie Strategia i Rozwój – 25 osób. Pozosta?e 108 osób by?o zatrudnionych w Pionach Dyrektora Wykonawczego, Finansowym, Komunikacji i PR oraz Prezesa Zarz?du.
PANDEMIA TE? MA ZNACZENIE
Hora?a odniós? si? równie? do analiz dotycz?cych wp?ywu pandemii na lotnictwo. – W ka?dym z dost?pnych publicznie raportów ró?nych instytucji eksperckich nie ma ani jednego, który by stwierdza?, ?e data powrotu rynku lotniczego do stanu sprzed pandemii b?dzie pó?niejsza ni? rok 2027. Wszystkie one wskazuj?, ?e b?dzie wcze?niejsza. Niektóre wskazuj?, ?e 2025; inne ?e 2024 rok, niektórzy, ?e 2026 – powiedzia?.
Jak mówi? Marcin Hora?a, spó?ka chce u?redni? wnioski ekspertów. – Zamówili?my kolejny raport. Jego wyniki my ju? mamy, nied?ugo b?d? one upublicznione. Na tej podstawie wykonana zostanie kolejna aktualizacja biznesplanu i test prywatnego inwestora. Wszystkie do tej pory wskazuj? rentowno?? tego przedsi?wzi?cia – t?umaczy?. Doda?, ?e maksymalna techniczna przepustowo?? pierwszego etapu nowego lotniska to 45 milionów pasa?erów rocznie.
Dodajmy, ?e Centralny Port Komunikacyjny to planowany w?ze? przesiadkowy mi?dzy Warszaw? i ?odzi?. W ramach tego projektu na ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarno??.
PAP/raf/tm