Bursztyn w wielu postaciach, ale nie tylko. Targi jubilerskie na Amber Expo w Gdańsku

(fot. Radio Gdańsk/Jakub Stybor)

Po ponad dwuletnich, covidowych perypetiach targi Amberif wróciły na swoje stałe miejsce – do Amber Expo w Gdańsku. Jesienna edycja, najważniejszego w Polsce wydarzenia wystawienniczego branży jubilerskiej, potrwa do końca soboty.

Ponad 200 wystawców można spotkać w tym roku na Amberif Autumn 2022. Na dwóch halach targowych roi się od krzątających się sprzedawców. Każde stoisko to swojego rodzaju manifest producenta.

Widzimy bursztynową biżuterię małą i dużą, ale nie tylko. Nie jedno stoisko oferuje również bursztynowe rzeźby, płaskorzeźby, szachy czy nawet obrazy. Dominują głównie motywy morskie – tu należy wymienić liczne bursztynowe okręty, ale w oczy rzuca się również duża ilość drapieżnych ptaków. To najprawdopodobniej ukłon w stronę kupców z krajów arabskich, gdzie sokół czy orzeł odgrywają ważne symbole narodowe.

– Jeżeli chodzi o Polskę, to na ten moment najlepiej sprzedaje się biżuteria lekka i niedroga. Mamy różne rodzaje bursztynu. Najbardziej popularny jest oczywiście ten w kolorze koniakowym. Większość osób właśnie ten rodzaj bursztynu uważa za jedyny prawdziwy. W rzeczywistości, jest to jednak bursztyn modyfikowany przez człowieka. Nie sprawia to, że jest on mniej wartościowy, jednak warto powiedzieć, że to właśnie odmiany mniej przejrzyste – białe, w odcieniach żółci, a nawet niebieskawe czy zielone – występują najczęściej w naturze. Takie odmiany są bardzo pożądane przez nabywców z bliskiego i dalekiego wschodu. Mówię tu głównie o państwach Arabskich oraz Chinach – tłumaczy jeden z wystawców.

NIE TYLKO BURSZTYN

Wśród wystawców Amberifu znajdą się również producenci biżuterii złotej i srebrnej, narzędzi, akcesoriów oraz półfabrykatów do produkcji jubilerskiej, specjalistycznego soft-ware’u, a także rozwiązań technologicznych wspomagających branżę złotniczą.

Mimo wielu utrudnień w podróżowaniu oraz wciąż niepewnej sytuacji pandemicznej w Chinach koniunktura wróciła do Europy, duże ożywienie widoczne jest także wśród polskich właścicieli sklepów, salonów oraz galerii złotniczych stąd duże oczekiwania, że jesień 2022 stanie się obiecującym początkiem powrotu do zwiększonej aktywności biznesowej.

Organizatorzy zachęcają do tego, żeby spędzić z bursztynem nieco więcej czasu i poza targami Amberif, odwiedzić również Muzeum Bursztynu z wyjątkową kolekcją historycznych zabytków bursztynniczego rzemiosła oraz wystawy czasowe współczesnych artystów-złotników.

Jakub Stybor/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj