Rusza budowa zapory na przejściu granicznym z Białorusią. „Prace rozpoczynają się od wiercenia pali i betonowania ich w ziemi”

We wtorek Straż Graniczna oddaje teren wykonawcom i rozpoczyna się budowa zapory na granicy z Białorusią. Prace zaczną się od wiercenia pali i betonowania ich w ziemi.

Zapora na granicy z Białorusią, o długości łącznie 186 km i wysokości ponad 5,5 m, ma być gotowa w czerwcu tego roku. Roboty budowlane, na które zakontraktowano 644 miliony złotych, wykonają firmy Budimex oraz konsorcjum Unibepu i spółki zależnej Budrex. Budimex postawi zaporę na dwóch odcinkach o łącznej długości 105,5 km, a Unibep – na odcinku długim na 80,7 km. Prace będą prowadzone równolegle na czterech odcinkach.

– Prace przygotowawcze trwają już jakiś czas, ale we wtorek, tak jak zapowiadaliśmy, oddajemy place pod budowę wykonawcom – powiedziała rzeczniczka Straży Granicznej porucznik Anna Michalska.

Jak wyjaśniła, wykonana została dokumentacja techniczna na pierwsze odcinki, czyli na ponad 20 km. – Prace rozpoczynają się od wiercenia pali i betonowania ich w ziemi. Jeszcze w tym tygodniu planujemy zorganizować na miejscu budowy spotkanie dla dziennikarzy – zapowiedziała.

Rzeczniczka Straży Granicznej zaznaczyła też, że równolegle w Siedlcach produkowane są stalowe przęsła – podstawowe elementy zapory, które wykonuje konsorcjum trzech firm: Polimex-Mostostal, Mostostal Siedlce i Węglokoks. Wartość umowy z konsorcjum wynosi 589 milionów złotych.

CEL PUBLICZNY – CO Z TEGO WYNIKA?

Inwestycja – zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej, która weszła w życie 4 listopada – jest celem publicznym. Nie są do niej stosowane przepisy odrębne dotyczące na przykład prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska. Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje Centralne Biuro Antykorupcyjne. Niejawne pozostają informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny Straży Granicznej.

Koszt robót budowlanych i produkcji przęseł wynosi ponad 1,23 miliarda złotych. Kolejnym etapem będzie podpisanie umów dotyczących bariery elektronicznej. W Ocenie Skutków Regulacji do projektu wspomnianej ustawy koszt perymetrii oszacowano na 115 milionów złotych.

 

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj